WEWNĄTRZSZKOLNY
SYSTEM OCENIANIA
W
ZESPOLE SZKÓŁ EKOLA WE WROCŁAWIU
POSTANOWIENIA
OGÓLNE
1. Wewnątrzszkolny System Oceniania reguluje zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych
poprawkowych w Szkole Podstawowej EKOLA oraz w Gimnazjum EKOLA.
Wewnątrzszkolny System Oceniania
jest zgodny z Ustawą o Systemie Oświaty z dnia 7 września 1991 r. z późń.
zmianami (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz.
2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131,
poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043,
Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz.
542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292,
z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370 i Nr 235, poz.
1618, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 31, poz. 206, Nr 56, poz. 458, Nr 157, poz.
1241 i Nr 219, poz. 1705, z 2010 r. Nr 44, poz. 250, Nr 54, poz. 320, Nr 127,
poz. 857 i Nr 148, poz. 991, z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 112, poz. 654, Nr
139, poz. 814, Nr 149, poz. 887 i Nr 205, poz. 1206, z 2012 r. poz. 941 i 979,
z 2013 r. poz. 87, 827, 1191, 1265, 1317 i 1650, z 2014 r. poz. 7, 290, 538,
598, 642, 811, 1146, 1198 i 1877 oraz z 2015 r. poz. 357, 1045 i 1240) oraz z Rozporządzeniem
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych
warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w
szkołach publicznych DZ. u z 2015 r. poz. 843
Wewnątrzszkolny System Oceniania jest integralną
częścią statutu Zespołu Szkół EKOLA i
składa się z następujących części:
I.
Szkolny System Oceniania – ustalenia dotyczące
oceniania zawarte w Statutach poszczególnych szkół
II.
Wewnątrzszkolne ustalenia Rady
Pedagogicznej
III.
Regulamin Projektu Edukacyjnego
IV.
Przedmiotowe Systemy Oceniania
CZĘŚĆ
I
SZKOLNY
SYSTEM OCENIANIA – USTALENIA DOTYCZĄCE OCENIANIA ZAWARTE W STATUTACH
POSZCZEGÓLNYCH SZKÓŁ
Rozdział
I
OCENIANIE
W SZKOLE
1. Ocenianiu w szkole podlegają:
a) osiągnięcia edukacyjne ucznia,
b) zachowanie ucznia.
c) projekt edukacyjny (w gimnazjum)
2. Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych
ucznia polega na rozpoznawaniu przez
nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i
umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych, które wynikają z programu nauczania
oraz sformułowaniu ocen. Jest ono ukierunkowane na pracę i postępy ucznia oraz
wyraźnie wskazuje, co uczeń osiągnął, co zrobił dobrze, ile potrafi.
3. Ocenianie zachowania polega na
rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy
stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego oraz norm
etycznych.
4. Celem oceniania wewnątrzszkolnego jest:
a) poinformowanie
ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz postępach
w tym zakresie,
b) udzielanie
uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie mu informacji o tym, co zrobił
dobrze i jak powinien dalej się uczyć,
c) pomoc
uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju i motywowanie go do dalszych
postępów w nauce i zachowaniu,
c) dostarczenie rodzicom,
dyrektorowi oraz innym
nauczycielom informacji o aktywności
ucznia, jego postępach,
trudnościach w nauce
i zachowaniu oraz o szczególnych uzdolnieniach,
d) umożliwienie
nauczycielowi doskonalenia organizacji i metod swojej pracy.
5. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
a) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych
oraz poinformowanie o nich uczniów i rodziców,
b) bieżące ocenianie według skal opisanych
w Części I, Rozdział II, punkt 18,
c) ustalanie śródrocznych ocen
klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz
śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali i w formach
przyjętych w danej szkole (vide – Rozdz. II),
d) ustalenie kryteriów oceny zachowania,
e) ustalanie rocznych ocen
klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz
rocznej oceny klasyfikacyjnej
zachowania, według skali i w formach przyjętych w danej szkole (vide – Rozdz.
II),
f) przeprowadzenie egzaminów
klasyfikacyjnych i poprawkowych,
g) ustalanie warunków i trybu uzyskania
wyższych niż przewidywane rocznych (semestralnych) i końcowych ocen
klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej
/ końcowej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
h) ustalenie warunków i sposobu
przekazywania rodzicom (opiekunom prawnym) informacji o postępach i
trudnościach ucznia w nauce.
6.
W
ocenianiu obowiązują zasady:
a)
zasada jawności ocen zarówno dla
ucznia, jak jego rodziców (opiekunów prawnych),
b)
zasada częstotliwości i rytmiczności
– uczeń oceniany jest na bieżąco i rytmicznie,
c) zasada jawności kryteriów – uczeń i jego
rodzice (prawni opiekunowie) znają kryteria oceniania, zakres materiału z
każdego przedmiotu oraz formy pracy podlegające ocenie,
d)
zasada różnorodności wynikająca ze
specyfiki każdego przedmiotu,
e) zasada różnicowania wymagań – zadania
stawiane uczniom powinny mieć zróżnicowany
poziom trudności i dawać możliwość uzyskania wszystkich ocen,
f) zasada otwartości – wewnątrzszkolne
oceniania podlega weryfikacji i modyfikacji w oparciu o okresową ewaluację.
7. Kryteria
i formy oceniania zewnątrzszkolnego – sprawdzianu po szkole podstawowej,
egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego – regulują odrębne dokumenty.
8. Nauczyciele na początku roku szkolnego
tj. najpóźniej do dnia 30 września każdego roku szkolnego, informują uczniów i
rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie
programu nauczania, o sposobach sprawdzania osiągnięć ucznia, a także o
warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (śródrocznej,
końcowej) oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć
edukacyjnych.
9. Szczegółowy opis zasad i kryteriów dot. wymagań
edukacyjnych wynikających z realizowanego przez nauczyciela programu nauczania, sposobów sprawdzania osiągnięć
ucznia oraz warunków i trybu uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej
(śródrocznej, końcowej) oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych
zajęć edukacyjnych jest zwarty w Przedmiotowych Systemach Oceniania.
10. Wychowawca klasy na początku każdego roku
szkolnego tj. najpóźniej do dnia 30 września każdego roku szkolnego, informuje
uczniów i rodziców o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania
oraz warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny
klasyfikacyjnej zachowania, a także o skutkach ustalenia uczniowi nagannej
rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
11. Ocenianie bieżące może mieć formę oceny
sumującej oraz oceny kształtującej.
12. Ocena sumująca jest informacją, w jakim
stopniu uczeń spełnił wymagania programowe postawione przez nauczyciela. Każda
ocena sumująca, oprócz wymagań programowych, uwzględniać powinna możliwości i
predyspozycje psychiczne ucznia, wkład pracy oraz systematyczność.
13. Ocena kształtująca jest informacją zwrotną
skierowaną do ucznia zawierającą:
a)
wyszczególnienie i docenienie
dobrych elementów w pracy ucznia,
b)
wskazanie na elementy wymagające
poprawy, nad którymi uczeń musi jeszcze popracować,
c)
wskazówki, w jaki sposób uczeń
powinien poprawić pracę,
d)
wskazówki, w jaki sposób uczeń
powinien pracować dalej.
14. Szczegółowe zasady dotyczące oceniania
kształtującego określają nauczyciele w Przedmiotowych Systemach Oceniania.
15.
Każda ocena form sprawdzania
umiejętności lub wiadomości ucznia podlega wpisaniu do dziennika
elektronicznego po jej ustaleniu i poinformowaniu ucznia o jej skali.
16. Sprawdzone i ocenione prace kontrolne i
inne formy pisemnego sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów
przedstawiane są do wglądu uczniom na zajęciach dydaktycznych. Ocena wpisywana jest do dziennika elektronicznego
najpóźniej w terminie dwóch tygodni od napisania przez uczniów pracy
kontrolnej.
17. Rodzice (prawni opiekunowie) mają możliwość
wglądu w pisemne prace swoich dzieci:
a) na zebraniach ogólnych,
b) w czasie konsultacji w wyznaczonych
godzinach i dniach tygodnia,
c) podczas indywidualnych spotkań z
nauczycielem, po uprzednim umówieniu się,
d) w dowolnym dniu tygodnia w godzinach pracy
szkoły (prace uczniów odpowiednio opisane, gromadzone są w segregatorach w
pokoju nauczycielskim). Rodzic (prawny opiekun), który chce otrzymać pracę do
wglądu, zgłasza się do sekretariatu szkoły.
e) Nauczyciel uzasadnia każdą bieżącą ocenę
szkolną.
18. Oceny z ustnych form sprawdzania wiedzy i
umiejętności nauczyciel uzasadnia ustnie w obecności klasy, wskazując dobrze
opanowaną wiedzę lub sprawdzaną umiejętność, braki w nich oraz przekazuje
zalecenia do poprawy.
19. Wszystkie oceny z pisemnych form
sprawdzania wiadomości i umiejętności ucznia uzasadniane są pisemnie.
Uzasadnieniem pracy pisemnej są kryteria i ustalona przez nauczyciela punktacja
w odniesieniu do podanych kryteriów.
20. Podsumowujące prace kontrolne oraz inną
dokumentację dotyczącą oceniania ucznia nauczyciel ma obowiązek przechować
przez rok szkolny i udostępnić nadzorowi pedagogicznemu.
21. Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie
orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub opinii poradni
psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, dostosować
wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono
specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające
sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania. Z wynikami
opinii wyżej wymienionych poradni zapoznaje nauczycieli psycholog/pedagog
szkolny i wychowawca, który na bieżąco kontroluje postępy uczniów z
dysfunkcjami.
22. Do obowiązków każdego nauczyciela w
zakresie wspierania uczniów i świadczenia pomocy psychologiczno – pedagogicznej
uczniom należy:
1)
prowadzenie obserwacji w celu
zdiagnozowania trudności lub uzdolnień uczniów,
2)
zgłaszanie zauważonych specjalnych
potrzeb uczniów wychowawcy klasy,
3)
świadczenie pomocy psychologiczno –
pedagogicznej w bieżącej pracy z uczniem,
4) dostosowanie
wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz
możliwości psychofizycznych ucznia:
a) posiadającego
orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego – na podstawie tego orzeczenia
oraz ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym,
opracowanym dla ucznia na podstawie przepisów w sprawie warunków organizowania
kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz
niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach
ogólnodostępnych lub integracyjnych albo przepisów w sprawie warunków organizowania
kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz
niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach
oraz w ośrodkach,
b) posiadającego
orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania - na podstawie tego orzeczenia,
c) posiadającego
opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o
specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię poradni
psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej wskazującą na
potrzebę takiego dostosowania – na podstawie tej opinii,
d) nieposiadającego
orzeczenia lub opinii wymienionych w pkt. 4, lit. a – c, który objęty jest
pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole - na podstawie rozpoznania
indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych
możliwości psychofizycznych ucznia dokonanego przez nauczycieli i specjalistów,
o którym mowa w przepisach w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy
psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach,
e) posiadającego
opinię lekarza o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia
określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego – na
podstawie tej opinii.
23. Przy ustalaniu oceny z wychowania
fizycznego, techniki, zajęć technicznych, plastyki, muzyki i zajęć
artystycznych należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez
ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, a
w przypadku wychowania fizycznego - także systematyczność udziału w zajęciach
oraz aktywność ucznia w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury
fizycznej.
24. W przypadku posiadania przez ucznia opinii
lekarza o ograniczonych możliwościach wykonywania określonych ćwiczeń
fizycznych, dyrektor szkoły, na wniosek rodzica lub pełnoletniego ucznia, zwalnia ucznia z wykonywania określonych
ćwiczeń fizycznych na lekcjach wychowania fizycznego na czas określony w tej
opinii. Uczeń jest obowiązany
uczestniczyć w zajęciach wychowania
fizycznego. Nauczyciel prowadzący zajęcia z wychowania fizycznego dostosowuje
wymagania edukacyjne do możliwości ucznia.
25. W przypadku posiadania przez ucznia opinii
lekarza o braku możliwości uczestniczenia ucznia na zajęciach wychowania
fizycznego, dyrektor szkoły zwalania ucznia z realizacji zajęć wychowania
fizycznego. Uczeń jest obowiązany przebywać na zajęciach pod opieką
nauczyciela, chyba, że rodzice ucznia złożą oświadczenie o zapewnieniu dziecku
opieki na czas trwania lekcji wychowania fizycznego (zwolnienia z pierwszych i
ostatnich lekcji w planie zajęć). W dokumentacji przebiegu nauczania zamiast
oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
26. Uczeń nabiera prawo do zwolnienia z
określonych ćwiczeń fizycznych lub zwolnienia z zajęć wychowania fizycznego, po
otrzymaniu decyzji dyrektora szkoły.
27. Dyrektor szkoły na wniosek rodziców albo
pełnoletniego ucznia oraz na podstawie opinii poradni
psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej oraz na podstawie
orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego i orzeczenia o potrzebie
indywidualnego nauczania, zwalania do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z
wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami
sprzężonymi lub z autyzmem z nauki drugiego języka nowożytnego. W dokumentacji
przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo
„zwolniona”.
28. Projekt edukacyjny jest realizowany przez
zespół uczniów gimnazjum pod opieką nauczyciela i obejmuje:
a)
wybór tematu projektu edukacyjnego,
b)
określenie celów projektu
edukacyjnego i zaplanowanie etapów jego realizacji,
c)
wykonanie zaplanowanych działań,
d)
publiczną prezentację przez uczniów
rezultatów projektu edukacyjnego,
e)
podsumowanie pracy uczniów nad
projektem edukacyjnym.
29. Zakres projektu edukacyjnego może dotyczyć
wybranych treści nauczania określonych w podstawie programowej kształcenia
ogólnego dla gimnazjów lub wykraczać poza te treści.
30. Szczegółowy opis realizacji projektu edukacyjnego w Gimnazjum
EKOLA określa dokument „Regulamin Realizacji Projektu Edukacyjnego w Gimnazjum
EKOLA”, który wskazuje zadania nauczyciela oraz
a)
czas realizacji projektu
edukacyjnego,
b)
termin oraz sposób prezentacji przez
uczniów rezultatów projektu edukacyjnego,
c)
sposób podsumowania pracy uczniów
nad projektem edukacyjnym,
e)
inne elementy istotne dla
prawidłowej realizacji projektu edukacyjnego.
31. Wychowawca oddziału na początku roku
szkolnego, w którym uczniowie rozpoczną realizację projektu edukacyjnego,
informuje uczniów i ich rodziców (opiekunów prawnych) o warunkach realizacji
projektu.
32. Informację o udziale ucznia w realizacji
projektu edukacyjnego oraz temat projektu edukacyjnego wpisuje się na
świadectwie ukończenia gimnazjum.
33. W
przypadku zwolnienia ucznia z realizacji projektu edukacyjnego, o którym mowa w
art. 44p ust. 2 ustawy, na świadectwie ukończenia gimnazjum w miejscu
przeznaczonym na wpisanie informacji o udziale ucznia w realizacji projektu
wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
34. Udział ucznia w realizacji projektu
edukacyjnego uwzględnia się przy ustalaniu oceny zachowania.
Wewnątrzszkolny
System Oceniania
w
Edukacji Wczesnoszkolnej
w Szkole
Podstawowej EKOLA
WSO Edukacji Wczesnoszkolnej
określa warunki i sposób oceniania uczniów klas 1 – 3 w Szkole Podstawowej EKOLA wchodzącej w skład
Zespołu Szkół EKOLA we Wrocławiu.
WSO ma
na celu:
a) informowanie
ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie
b) ocenianie
osiągnięć edukacyjnych ucznia poprzez rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i
postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do
wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz w wymagań
wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania
c) ocenianie
zachowania polega na rozpoznaniu przez wychowawcę oddziału, nauczycieli oraz
uczniów danego oddziału stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia
społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia określonych w statucie
szkoły
d) udzielenie
uczniowi pomocy w nauce poprzez
przekazanie uczniowi informacji o tym,co zrobił dobrze i jak powinien sie dalej
uczyć
e) udzielanie
uczniowi wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju
f) monitorowanie
bieżącej pracy ucznia
g) motywowanie
ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu
h) dostarczanie
rodzicom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz
specjalnych uzdolnieniach ucznia
i)
umożliwienie nauczycielom doskonalenia
organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej
I.
OCENIANIE
OSIAGNIĘĆ EDUKACYJNYCH
1. Ocena ucznia w edukacji wczesnoszkolnej ma
charakter opisowy
2. Nauczyciele
na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców:
a) kryteriach
wymagań edukacyjnych realizowanego przez siebie programu nauczania,
b) o
metodach sprawdzania osiągnięć uczniów.
3. Wychowawca
klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich
rodziców
o sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania.
4. Analizę
postępów ucznia przeprowadza się systematycznie.
5. Stosuje
się bieżące ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia, które
rejestrowane
jest przez każdego nauczyciela w dzienniku
6. W
ocenianiu bieżącym, uwzględnia się wysiłek ucznia i osiągnięte przez niego
efekty
pracy.
7. Osiągnięcia
i postępy ucznia określa się w skali:
A –
doskonale, znakomicie, wspaniale, bardzo dobrze
Uczeń celująco opanował pełen zakres
wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania. Samodzielnie
inicjuje rozwiązania konkretnych problemów w czasie lekcji jak i w pracy
pozalekcyjnej. Aktywnie bierze udział w konkursach szkolnych i pozaszkolnych,
wykazuje postawę twórczą lub szczególne umiejętności.
Uczeń
bardzo dobrze opanował pełen zakres wiadomości oraz umiejętności określonych
programem nauczania, biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje
samodzielnie problemy teoretycznie i praktycznie, potrafi prawidłowo zastosować
posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach.
B –
dobrze, biegle, prawidłowo
Uczeń dobrze opanował zdecydowaną większość
wiadomości oraz umiejętności określonych programem nauczania, poprawnie
rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne. Korzysta z poznanych w
czasie zajęć źródeł informacji, potrafi zastosować zdobytą wiedzę w typowych sytuacjach.
C – przeciętnie,
wystarczająco, dostatecznie
Uczeń wystarczająco i zadawalająco opanował
podstawowe wiadomości oraz umiejętności określone programem nauczania, stara
się rozwiązywać typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o niewielkim stopniu
trudności. Potrafi pod kierunkiem nauczyciela skorzystać z podstawowych informacji.
D – słabo,
dopuszczająco
Uczeń słabo opanował wiadomości i
umiejętności określone programem nauczania, nie jest w stanie samodzielnie rozwiązać większości
zadań o elementarnym stopniu trudności. Posiada poważne braki w wiedzy, które
jednak można nadrobić w dłuższym okresie czasu.
E – niewystarczająco,
niedostatecznie, błędnie
Uczeń nie opanował wiadomości i umiejętności
określonych programem nauczania. Nie potrafi
rozwiązywać prostych zadań i problemów o elementarnym stopniu trudności nawet
przy pomocy nauczyciela.
8. Przy
ustalaniu oceny z edukacji technicznej, plastycznej, muzycznej w szczególności
bierze się pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z
obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
9. Nauczyciel
na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni
specjalistycznej, dostosowuje wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb
psychofizycznych i edukacyjnych ucznia u którego stwierdzono zaburzenia i
odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, umożliwiające
sprostanie tym wymaganiom.
10. Oceny są
jawne dla ucznia i jego rodziców.
II.
OCENIANIE
ZACHOWANIA UCZNIÓW
1. Roczna i śródroczna ocena
klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
a) wywiązywanie
się z obowiązków ucznia
b) postępowanie
zgodne z dobrem społeczności szkolnej
c) dbałość
o dobro i tradycję szkoły
d) dbałość
o piękno mowy ojczystej
e) dbałość
o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób
f) godne,
kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią
g) okazywanie
szacunku innym osobom.
2. Ocena z
zachowania włączona jest opisowo w ocenę z edukacji wczesnoszkolnej, bez
określania
A – E.
Przykłady oceny opisowej z
zachowania:
– uczeń
zawsze zwraca się kulturalnie i taktownie do osób dorosłych i rówieśników,
zawsze przestrzega zasad bezpieczeństwa. Zawsze jest koleżeński, nigdy nie
bierze udziału w bójkach i kłótniach. Nigdy nie spóźnia się na zajęcia. Wzorowo
zachowuje się podczas wycieczek, wyjść, uroczystości i zajęć szkolnych.
Sumiennie i rzetelnie pełni powierzone mu przez nauczyciela funkcje. Zawsze dba
i szanuje mienie własne, cudze i szkolne. Aktywnie i chętnie uczestniczy w
życiu klasy i szkoły. Zawsze utrzymuje ład i porządek w miejscu pracy.
– uczeń
najczęściej zwraca się kulturalnie i taktownie do osób dorosłych i rówieśników.
Stara się przestrzegać zasad bezpieczeństwa. Jest koleżeński. Nie bierze
udziału w bójkach, kłótniach i sporach. Sporadycznie spóźnia się na zajęcia.
Bez zastrzeżeń zachowuje się podczas wycieczek, wyjść, uroczystości i zajęć
szkolnych. Bez zastrzeżeń pełni powierzone mu przez nauczycieli funkcje. Dba i
szanuje mienie własne, cudze i szkolne. Aktywnie i chętnie uczestniczy w życiu klasy i szkoły.
Utrzymuje ład i porządek w miejscu pracy.
– uczeń
zwykle zwraca się kulturalnie do osób dorosłych i rówieśników. Zdarza mu się
nie przestrzegać zasad bezpieczeństwa ale poprawia swoje zachowanie po
zwróceniu uwagi przez nauczyciela, zwykle jest koleżeński. Zdarza mu się brać
udział w bójkach, kłótniach. Często spóźnia się na zajęcia. Nie sprawia
większych trudności podczas wycieczek, wyjść, zajęć szkolnych. Zwykle sumiennie
i rzetelnie pełni funkcje powierzone mu przez nauczyciela. Zwykle dba i szanuje
mienie własne, cudze i szkolne. Uczestniczy w życiu klasy i szkoły. Zwykle
utrzymuje ład i porządek w miejscu pracy.
– uczeń
niegrzecznie i nietaktownie zwraca się do dorosłych osób i rówieśników. Nie przestrzega zasad
bezpieczeństwa. Jest niekoleżeński. Jest konfliktowy, często bierze udział w
kłótniach, bójkach. Nagminnie spóźnia się na zajęcia. Sprawia kłopoty
wychowawcze podczas wyjść, wycieczek i zajęć szkolnych. Nie wywiązuje się z powierzonych mu funkcji. Niszczy i nie
szanuje mienia własnego, cudzego, szkolnego. Niechętnie uczestniczy w życiu
klasy i szkoły. Nie utrzymuje ładu i porządku w miejscu pracy.
III.
Ś RÓDROCZNE
PODSUMOWANIE PRACY UCZNIÓW
1.
Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym
podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych,
określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych
ocen opisowych z zajęć edukacyjnych zawierającą śródroczną ocenę z zachowania.
2.
Ocena śródroczna przedstawiona jest opisowo w
formie karty osiągnięć edukacyjnych ucznia.
3.
Karty osiągnięć edukacyjnych otrzymują rodzice
na wywiadówce śródrocznej .
IV.
ROCZNE
PODSUMOWANIE PRACY UCZNIÓW
1.
Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu
osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku
szkolnym.
2.
Roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć
edukacyjnych i zachowania są ocenami opisowymi.
V.
POSTANOWIENIA
KOŃCOWE
1.
Wewnątrzszkolny System Oceniania w Edukacji
Wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej EKOLA w Zespole Szkół EKOLA stanowi
integralną część Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania w Zespole Szkół EKOLA
2.
Pozostałe kwestie dotyczące zasad i form
oceniania – a dotyczące także klas 1 – 3 szkoły podstawowej – są regulowane
stosownymi zapisami zawartymi w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania w Zespole
Szkół EKOLA.
Rozdział
II
KLASYFIKOWANIE
ŚRÓDROCZNE I ROCZNE
Ocena
osiągnięć edukacyjnych:
1. Klasyfikowanie śródroczne przeprowadza
się raz w ciągu roku szkolnego w terminie podanym przez dyrektora do wiadomości
uczniów rodziców na początku roku szkolnego, lecz nie później niż do 30
września.
2. Klasyfikowanie śródroczne polega na
okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych,
określonych w szkolnym planie nauczania w danym roku szkolnym i ustaleniu ocen
klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania.
3. Klasyfikowanie roczne polega na podsumowaniu
osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych
w szkolnym planie
nauczania w danym
roku szkolnymi ustaleniu ocen
klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania.
4. Począwszy
od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej
uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz
co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy
programowo wyższej z wyróżnieniem.
5. Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia
edukacyjne lub religię albo etykę, do średniej ocen, o której mowa w pkt. 4,
wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć.
6. W przypadku gdy uczeń uczęszczał na
zajęcia religii i zajęcia etyki do średniej ocen, o której mowa w pkt. 4, wlicza
się ocenę ustaloną jako średnia z rocznych ocen klasyfikacyjnych uzyskanych z
tych zajęć. Jeżeli ustalona w ten sposób ocena nie jest liczba całkowitą, ocenę
tę należy zaokrąglić do liczby całkowitej w górę.
7. O przewidywanych ocenach niedostatecznych
oraz o przewidywanych ocenach z pozostałych przedmiotów rodzice są informowani
na co najmniej dwa tygodnie przed terminem posiedzenia rady pedagogicznej
klasyfikacyjnej wg harmonogramu podanego na początku roku szkolnego przez
dyrektora szkoły. Na prośbę rodzica lub ucznia nauczyciel określa warunki i
tryb uzyskania wyższej oceny niż przewidywana ocena klasyfikacyjna. Podane
wymagania muszą być zgodne z wewnętrznym systemem oceniania.
8. Harmonogram spotkań z rodzicami jest
ogłaszany w biuletynie szkolnym, na stronie internetowej szkoły (www.ekola.edu.pl) oraz podawany na
pierwszym spotkaniu z rodzicami.
9. W
przypadku nieobecności rodziców na zebraniu poprzedzającym
klasyfikowanie śródroczne lub roczne,
wychowawca ma obowiązek pisemnego skontaktowania się z rodzicami i
poinformowania ich o zagrożeniu oceną niedostateczną na koniec roku szkolnego.
10. Uczeń, który ma przewidywaną ocenę
niedostateczną z danego przedmiotu, ma obowiązek uczestniczenia w konsultacjach
nauczyciela tego przedmiotu.
11. O wystawionych ocenach rocznych uczeń i
jego rodzice zostają poinformowani nie później niż dzień po posiedzeniu rady
pedagogicznej klasyfikacyjnej na zasadach ustalonych między wychowawcą klasy i
rodzicami.
12. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji
śródrocznej otrzymał ocenę niedostateczną, ma obowiązek zaliczenia materiału
przewidzianego programem nauczania na ocenę dopuszczającą. Termin ustala
nauczyciel przedmiotu, a w przypadku więcej niż jednej oceny niedostatecznej
zespół nauczycieli:
a) nauczyciel
przedmiotu jest zobowiązany przekazać uczniowi i jego rodzicom zakres materiału
objętego zaliczeniem na ocenę dopuszczającą,
b) jeśli
uczeń nie zaliczy materiału, w wyniku zaliczenia semestru, ocena roczna
ustalona jest na ogólnie obowiązujących zasadach.
13. Monitorowaniem pracy uczniów poprawiających
ocenę niedostateczną zajmuje się psycholog szkolny.
14. Ustalona przez nauczyciela niedostateczna
roczna ocena klasyfikacyjna z przedmiotu może być zmieniona tylko w wyniku
egzaminu poprawkowego lub w wyniku odwołania się od trybu ustalania oceny.
15. W trakcie semestrów uczniowie otrzymują
oceny cząstkowe do dnia, w którym kończy się dany semestr.
16. Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele
prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne.
17. W klasach 1 – 3 szkoły podstawowej oceny
klasyfikacyjne śródroczne i roczne z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi
(vide – „Wewnątrzszkolny System Oceniania w Edukacji Wczesnoszkolnej w Szkole
Podstawowej EKOLA w Zespole Szkół EKOLA we Wrocławiu”)
18. W klasach 4 – 6 szkoły podstawowej oraz w
klasach 1 – 3 gimnazjum oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne ustala się w
stopniach według następującej skali:
a)
stopień celujący – 6
b)
stopień bardzo dobry – 5
c)
stopień dobry – 4
d)
stopień dostateczny – 3
e)
stopień dopuszczający – 2
f)
stopień niedostateczny – 1
19. Pozytywnymi ocenami klasyfikacyjnymi są
oceny ustalone w stopniach w pkt. 18 lit. a-e.
20. Negatywną ocena klasyfikacyjną jest ocena
ustalona w stopniu, o którym mowa w pkt. 18 lit. f.
21. Oceny klasyfikacyjne w dzienniku lekcyjnym,
w arkuszach ocen i na świadectwach wpisuje się słownie, w pełnym brzmieniu.
22. W ocenianiu bieżącym i klasyfikacji
śródrocznej dopuszcza się stawianie stopni ze znakiem „+" i „-”, z
wyjątkiem oceny celującej i niedostatecznej. Znaki te nie są dopuszczalne w
klasyfikacji rocznej/końcowej.
23. Dopuszcza się stosowanie oceniania
bieżącego za pomocą znaków „+” i „-”:
a) znak
„+" wystawia się za poprawną odpowiedź, wykonanie ćwiczenia, zadania,
aktywność na lekcji lub inne formy sprawdzania wiedzy i umiejętności, jeśli nie
ma podstaw do wystawienia oceny w stopniu,
b) znak
„-” wystawia się za brak odpowiedzi, brak przygotowania do lekcji lub inne
formy sprawdzania wiedzy i umiejętności, jeśli nie ma podstaw do wystawienia
oceny w stopniu,
c)
szczegółowe przeliczanie „+" i „-” na oceny szkolne określają PSO.
24. W
dzienniku elektronicznym dopuszcza się stosowanie zapisów informacji typu:
a) nb
- nieobecność,
b) np -
nieprzygotowany,
c)
bz – brak zadania
d) nć -
nie ćwiczący.
e) „0” - brak oceny z pracy pisemnej ucznia
spowodowany jego nieobecnością. „0” nie jest oceną i nie wpływa na średnią
ważoną.
25. Dopuszcza się stosowanie kolorów dla
oznaczenia ocen. Stopnie z prac klasowych, kontrolnych i sprawdzianów oznacza
się kolorem czerwonym.
Ocena
zachowania:
26.
Oceny klasyfikacyjne z zajęć
edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę zachowania.
27. Ocenę zachowania wystawia wychowawca klasy,
po konsultacji z zespołem uczniowskim i pedagogicznym.
28.
Ocena zachowania uwzględnia w
szczególności:
a) wywiązywanie się ucznia ze swoich
obowiązków,
b) postępowanie zgodne z dobrem społeczności
szkolnej,
c) dbałość o honor i tradycje szkoły,
d) dbałość o piękno mowy ojczystej,
e) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne
oraz innych osób,
f) godne i kulturalne zachowanie w szkole i
poza nią,
g) okazywanie szacunku innym osobom.
29. W klasach 1 – 3 szkoły podstawowej
śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania są ocenami opisowymi (vide
– „Wewnątrzszkolny System Oceniania w Edukacji Wczesnoszkolnej w Szkole
Podstawowej EKOLA w Zespole Szkół EKOLA we Wrocławiu”, który stanowi załącznik
do niniejszego dokumentu).
30. W klasach 4 – 6 szkoły podstawowej oraz w
klasach 1 – 3 gimnazjum ocenę zachowania – śródroczną, roczną i końcową –
ustala wychowawca zgodnie z przyjętymi kryteriami – uwzględniającymi w
przypadku ucznia Gimnazjum EKOLA także ocenę pracy w ramach realizacji projektu
edukacyjnego - według następującej skali:
- wzorowe
- bardzo
dobre
- dobre
- poprawne
- nieodpowiednie
- naganne
31.
Ocena klasyfikacyjna zachowania może
zostać zmieniona przez wychowawcę klasy w przypadku zaistnienia szczególnych
okoliczności, np. zgłoszenia przez członków Rady Pedagogicznej dodatkowych, dotychczas
nieznanych informacji pozwalających na obniżenie lub podwyższenie oceny
zachowania.
32.
Przy ustalaniu oceny zachowania w
klasach 4 - 6 szkoły podstawowej i w klasach 1 - 3 gimnazjum za ocenę wyjściową
przyjmuje się ocenę dobrą.
33.
Kryteria oceniania zachowania ucznia w
klasach 4 - 6 szkoły podstawowej i w klasach
1
-3 gimnazjum ustala się, jak następuje:
a) Ocenę
dobrą otrzymuje uczeń, który:
-
przygotowuje się do zajęć, pracuje na lekcjach,
- jego zachowanie podczas lekcji i na przerwach nie
budzi zastrzeżeń (nie ma powtarzających się uwag w dzienniku, a w przypadku
uchybień, wykazuje wolę poprawy),
- realizując
projekt edukacyjny (dotyczy uczniów gimnazjum) wywiązuje się terminowo
i sumiennie z podjętych zobowiązań i przydzielonych
zadań,
- nie opuszcza terenu szkoły w czasie lekcji i
przerw,
- dotrzymuje ustalonych terminów (zwrot książek do
biblioteki, usprawiedliwienia, itp.),
- uczestniczy w uroczystościach oraz imprezach
szkolnych i klasowych prezentując właściwą postawę,
- z szacunkiem odnosi się do wszystkich członków
społeczności szkolnej,
- nie narusza godności osobistej innych,
- szanuje odmienne poglądy i przekonania,
- dba o kulturę słowa - nie używa wulgarnego języka,
- dba o higienę osobistą i estetykę wyglądu,
ubierając się stosownie do okoliczności,
- nie ulega
nałogom,
- nie stosuje agresji słownej i fizycznej,
- zachowuje
się odpowiednio w miejscach użyteczności publicznej.
b) Ocenę
bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który
spełnia kryteria oceny dobrej, a ponadto podejmuje co najmniej dwa działania z
obszarów: Działam, Pomagam, Rozwijam się.
c) Ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który spełnia kryteria oceny dobrej, a
ponadto podejmuje co najmniej cztery działania z obszarów: Działam, Pomagam,
Rozwijam się.
Sposoby
realizacji poszczególnych obszarów:
• Działam
– pracuję na rzecz społeczności szkolnej
-
uczeń bierze czynny udział w
wydarzeniach szkolnych,
-
uczeń inicjuje działania na rzecz
szkoły i społeczności szkolnej,
-
uczeń rozwija swoje mocne strony i
zainteresowania.
Forma realizacji
|
Przykładowe podejmowane działania
|
Praca w samorządzie klasowym i
szkolnym
|
·
pełnienie funkcji w samorządzie
klasowym lub szkolnym
|
Praca w radiowęźle
|
·
opracowywanie repertuaru
muzycznego odtwarzanego
w czasie przerw
·
odpowiedzialność za sprzęt
muzyczny radiowęzła
|
Praca w gazetce szkolnej
|
·
pisanie artykułów do gazetki
·
edycja tekstów
·
udział w spotkaniach
redakcyjnych, planowanie pracy zespołu redakcyjnego
|
Aktywny
udział w organizowaniu uroczystości klasowych, szkolnych lub pozaszkolnych:
społecznych, naukowych,
artystycznych
oraz chętnie podejmuje zadania wyznaczone przez szkołę i bardzo dobrze się
z
nich wywiązuje, wykazując przy tym duży stopień odpowiedzialności, inicjatywy
i
pomysłowości
|
·
prowadzenie imprez szkolnych
·
udział w przedstawieniach/występy
aktorskie
·
organizowanie i realizacja oprawy
multimedialnej imprez szkolnych
|
Praca w Parlamencie Młodzieży
Wrocławia
|
·
uczestnictwo w sesjach Parlamentu
Młodzieży Wrocławia (jako obserwator)
·
działalność w PMW
|
Działania na rzecz biblioteki szkolnej
|
·
pomoc w organizowaniu kiermaszu
książek
·
inicjowanie działań na rzecz
biblioteki szkolnej
|
• Pomagam
– praca na rzecz potrzebujących:
-
uczeń inicjuje i/lub realizuje
działania na rzecz potrzebujących,
- uczeń rozwija swoją postawę otwartości i
wrażliwości społecznej.
Forma realizacji
|
Przykładowe podejmowane działania
|
Systematyczna
pomoc uczniom mającym trudności w nauce,
reagowanie
na wszelkie przejawy zła
|
·
pomaga koleżankom i kolegom w
nauce (np. nadrabianiu zaległości, odrabianiu lekcji pod opieką nauczyciela
świetlicy, bibliotekarki szkolnej lub nauczyciela przedmiotu)
|
Inicjowanie lub współorganizowanie akcji
charytatywnych, akcji na rzecz ochrony środowiska, na rzecz propagowania
zdrowego stylu życia lub przeciwdziałania zagrożeniom społecznym
|
·
inicjuje akcje na terenie szkoły
·
bierze aktywny udział w akcjach,
które odbywają się
w szkole
·
włącza się w akcje podejmowane w
szkole
|
Wolontariat
|
·
udział w WOŚP
·
udział w akcji „Fabryka Św.
Mikołaja” czy „My dla Świata”
·
inne formy wolontariatu
|
·
Rozwijam
się i swoje zainteresowania:
- uczeń
rozwija swoje zainteresowania poprzez udział w zajęciach pozalekcyjnych,
- uczeń
staje się świadomym odbiorcą i uczestnikiem wydarzeń kulturalnych.
Forma realizacji
|
Przykładowe podejmowane działania
|
Udział w konkursach szkolnych i
międzyszkolnych
|
·
bierze udział w konkursach
·
przygotowuje się do nich
|
Udział w dodatkowych zajęciach
szkolnych
i pozaszkolnych |
·
zajęcia szkolne: SzOBŚ, kółko
matematyczne, SKS, szachy, inne
·
zajęcia pozaszkolne: np. zajęcia
sportowe, artystyczne, szkoła muzyczna, szkoła językowa, inne
|
Aktywne uczestnictwo w różnych
wydarzeniach kulturalnych
|
·
pomoc w organizacji wyjścia do
teatru, opery, filharmonii, muzeum, na festiwal (po lekcjach)
·
opracowanie prezentacji na temat
danego wydarzenia kulturalnego (np. w formie informacji na tablicę szkolną)
|
d) Ocenę poprawną
otrzymuje uczeń, który:
- sporadycznie nie spełnia wymaganych
kryteriów na ocenę dobrą, ale właściwie reaguje na upomnienia nauczycieli,
pracowników szkoły oraz innych osób dorosłych,
- nie ma powtarzających się
nieusprawiedliwionych nieobecności.
- W
przypadku spełnienia trzech z kryteriów na ocenę bardzo dobrą/wzorową, uczeń
może uzyskać ocenę dobrą.
e)
Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który:
- lekceważąco odnosi się do stawianych
przez szkołę wymagań określonych w kryteriach na ocenę dobrą,
- ma
liczne nieusprawiedliwione nieobecności. Przez lekceważenie rozumie się brak
poprawy postępowania pomimo uwag i upomnień ze strony wychowawcy, nauczycieli,
dyrekcji szkoły.
f)
Ocenę naganną otrzymuje uczeń, który spełnia jeden z poniższych warunków:
- notorycznie
uniemożliwia prowadzenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych, mimo że podejmowano w
stosunku do niego działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym,
- stosuje w szkole lub poza nią przemoc
fizyczną zagrażającą życiu lub zdrowiu innych osób bądź naruszającą ich
bezpieczeństwo,
- narusza godność osobistą uczniów,
nauczycieli lub innych osób poprzez przemoc psychiczną, wulgarność, szantaż,
groźby, wyłudzenia lub zniesławienie,
- posiada, używa lub rozpowszechnia na
terenie szkoły środki odurzające, substancje psychotropowe, napoje alkoholowe,
wyroby tytoniowe, niebezpieczne narzędzia, środki pirotechniczne lub inne
niebezpieczne materiały,
- posiada lub rozpowszechnia na terenie
szkoły materiały propagujące zachowania agresywne, okrucieństwo lub treści
pornograficzne
- kradnie lub świadomie dewastuje dobra
materialne należące do szkoły, uczniów, nauczycieli lub innych osób,
-
popełni inne chuligańskie czyny
naruszające dobra osobiste innych osób.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach (diametralna
zmiana postawy na lepsze, zadośćuczynienie i naprawienie szkód) wychowawca po
zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej może odstąpić od wystawienia oceny
nagannej. Najwyższą możliwą oceną powinna być wówczas ocena nieodpowiednia.
34. Przy ustalaniu oceny zachowania ucznia, u
którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić
wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie
orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego / nauczania indywidualnego lub
opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.
35. Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę
nie ma wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych oraz na promocję do klasy
programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
36. Jeśli uczeń po raz drugi z rzędu otrzymuje
naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, Rada Pedagogiczna może podjąć
uchwałę o niepromowaniu go do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu przez
ucznia szkoły.
37. Uczeń,
któremu w szkole
po raz trzeci
z rzędu ustalono
naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania,
nie otrzymuje promocji
do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy najwyższej w danym
typie szkoły nie kończy szkoły.
Tryb
odwoływania się od oceny:
38. Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić
zastrzeżenia do dyrektora szkoły w terminie do 2 dni po zakończeniu zajęć
dydaktycznych, jeśli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć
edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona
niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania oceny.
39. W przypadku stwierdzenia, że ocena została
ustalona niezgodnie z trybem ustalania oceny, dyrektor powołuje komisję, która:
a) w przypadku rocznej (semestralnej,
końcowej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych przeprowadza sprawdzian
wiadomości i umiejętności ucznia w formie pisemnej i ustnej oraz ustala roczną
ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć,
b) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej
zachowania ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zwykłą większością głosów; w
przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
c) Sprawdzian, o którym mowa w pkt. 39 ust.
a, przeprowadza się nie później niż w ciągu 5 dniu od daty zgłoszenia
zastrzeżeń.
d) Ustalona przez komisję roczna ocena z zajęć
edukacyjnych oraz roczna ocena zachowania nie może być niższa od ustalonej
oceny, z wyjątkiem niedostatecznej oceny rocznej z zajęć edukacyjnych, która
może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
Rozdział
III:
EGZAMINY
KLASYFIKACYJNE I POPRAWKOWE
40. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego,
kilku lub wszystkich przedmiotów, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny
klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych
przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie
nauczania. W powyższym przypadku, w dokumentacji klasyfikacyjnej wpisuje się
„nieklasyfikowana” albo „nieklasyfikowany”.
41. Uczeń
nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności, może zdawać egzamin
klasyfikacyjny. Na pisemną prośbę ucznia nieklasyfikowanego z powodu
nieusprawiedliwionej nieobecności (lub jego rodziców), rada pedagogiczna może
wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
42. Egzamin klasyfikacyjny może także zdawać
uczeń:
a) realizujący na podstawie odrębnych
przepisów indywidualny tok nauki,
b) spełniający obowiązek szkolny lub
obowiązek nauki poza szkołą.
43. W przypadku ucznia, o którym mowa w pkt. 42
ust. b:
a) egzamin klasyfikacyjny nie obejmuje
obowiązkowych zajęć edukacyjnych: technika, plastyka, muzyka i wychowanie
fizyczne oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych,
b) nie ustala się oceny zachowania.
44. Egzaminy klasyfikacyjne śródroczne
przeprowadza się w ciągu dwóch tygodni po zakończeniu semestru w terminie
ustalonym z uczniem i jego rodzicami, natomiast egzaminy klasyfikacyjne roczne
przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia
rocznych zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
45. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w
formie pisemnej i ustnej.
46. Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki,
techniki, informatyki, technologii informacyjnej i wychowania fizycznego ma
przede wszystkim formę zadań praktycznych.
47. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym
mowa w pkt. 41 i 42 ust. a, przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w
obecności, wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub
pokrewnych zajęć edukacyjnych.
48. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, spełniającego
obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą na podstawie zezwolenia udzielonego przez
dyrektora szkoły, przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.
W
skład komisji wchodzą:
a) dyrektor szkoły – jako przewodniczący
komisji,
b) nauczyciele zajęć edukacyjnych określonych
w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.
49. Ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny
klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych – w przypadku zgłoszenia przez ucznia lub
jego rodziców zastrzeżeń dot. naruszenia przepisów prawa związanych z trybem
ustalania ww. oceny – jest przeprowadzane przez komisję powołaną przez
dyrektora szkoły, w skład której wchodzą:
a) dyrektor szkoły jako przewodniczący
komisji,
b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia
edukacyjne,
c) 2 nauczycieli z danej lub innej szkoły
tego samego typu prowadzących takie same zajęcia edukacyjne.
50. Ustalenie rocznej oceny klasyfikacyjnej
zachowania – w przypadku zgłoszenia przez ucznia lub jego rodziców zastrzeżeń
dot. naruszenia przepisów prawa związanych z trybem ustalania ww. oceny – jest
przeprowadzane przez komisję powołaną przez dyrektora szkoły, w skład której
wchodzą:
a) dyrektor lub wicedyrektor szkoły jako
przewodniczący komisji,
b) wychowawca klasy,
c) wskazany przez dyrektora nauczyciel
szkoły prowadzący zajęcia w danej klasie,
d) psycholog szkolny,
e) przedstawiciel samorządu uczniowskiego.
51. Zasady
dokumentowania pracy komisji
opisanych w pkt. 47- 50
określają odrębne przepisy
52. Uczeń otrzymuje promocję do klasy
programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych określonych w
szkolnym planie nauczania uzyskał oceny roczne wyższe od stopnia
niedostatecznego (z zastrzeżeniem punktu 36 i 37, opisanego w Rozdziale II –
klasyfikowanie śródroczne i roczne – ocena zachowania). Uczeń, który nie
spełnił powyższych warunków nie otrzymuje promocji i powtarza klasę.
53. Uczeń, który w wyniku rocznej klasyfikacji
otrzymał jedną lub dwie oceny niedostateczne z zajęć edukacyjnych, może zdawać
egzamin poprawkowy.
54. Egzamin poprawkowy składa się z części
pisemnej oraz ustnej, za wyjątkiem egzaminu z muzyki, plastyki, techniki,
technologii informacji, informatyki oraz wychowania fizycznego. Egzamin z tych
przedmiotów ma charakter ćwiczeń praktycznych.
55. Termin egzaminu poprawkowego ustala
dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich. Egzamin przeprowadza komisja
powołana przez dyrektora szkoły, w skład której wchodzą:
a) dyrektor lub wicedyrektor szkoły jako
przewodniczący komisji,
b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia
edukacyjne jako egzaminujący,
c) nauczyciel prowadzący takie same lub
pokrewne zajęcia edukacyjne jako członek komisji.
56. Nauczyciel uczący ucznia może być zwolniony
z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie
uzasadnionych przypadkach. Wówczas dyrektor powołuje jako osobę egzaminującą
innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne.
57. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego
sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin egzaminu, pytania
egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu
dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o jego ustnych
wypowiedziach.
58. Uczeń, który z przyczyn losowych nie
przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do
niego w innym terminie, określonym przez dyrektora szkoły.
59. Uczeń, który nie zdał egzaminu
poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę.
60. W wyjątkowych przypadkach Rada Pedagogiczna
może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy 1 – 3 szkoły podstawowej
na podstawie opinii wydanej przez lekarza lub publiczną poradnię
psychologiczno-pedagogiczną, w tym publiczną poradnię specjalistyczną, oraz po
zasięgnięciu opinii rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.
61. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia
szkoły podstawowej i gimnazjum, Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego
etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał
egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem
że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania,
realizowane w klasie programowo wyższej.
62. Uczeń kończy szkołę, jeżeli na zakończenie
klasy programowo najwyższej uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny
niedostatecznej oraz przystąpił odpowiednio do sprawdzianu po klasie 6 szkoły
podstawowej oraz do egzaminu gimnazjalnego po klasie 3 gimnazjum (z
zastrzeżeniem punktów 36 i 37, opisanego w Rozdziale II).
CZĘŚĆ
II:
WEWNĄTRZSZKOLNE
USTALENIA RADY PEDAGOGICZNEJ
Rozdział
I:
SYSTEM
OCENIANIA W POSZCZEGÓLNYCH SZKOŁACH
1.
W Szkole Podstawowej i Gimnazjum EKOLA w
trakcie nauki szkolnej w ciągu roku szkolnego uczniowie zdobywają oceny
cząstkowe.
2. W Zespole Szkół EKOLA Szkole stosowany
jest wagowy system oceniania oraz wystawiania oceny śródrocznej i rocznej w
oparciu o średnią ważoną ocen bieżących. Szczegóły dotyczące kryteriów
oceniania oraz wag stopni za poszczególne formy sprawdzania wiedzy ujęte są w
Przedmiotowych Systemach Oceniania, z którymi uczniowie zostają zapoznani na
początku roku szkolnego.
3. Ocenom bieżącym przypisana jest waga 1, 2
lub 3 (ocena o wadze 2 jest dwa razy ważniejsza od oceny o wadze 1). Wagi ocen
bieżących uzyskiwanych przez ucznia za poszczególne formy sprawdzania wiedzy
podane są w przygotowanym przez nauczycieli (lub zespoły nauczycieli) danego
przedmiotu w Przedmiotowym Systemie Oceniania.
4. Ocena śródroczna i roczna jest
bezpośrednio związana ze średnią ważoną ocen bieżących. Oznacza to, że ocena
śródroczna i roczna będzie wprost wynikała ze średniej ważonej.
5. Klasyfikowanie roczne podsumowuje
osiągnięcia edukacyjne w całym roku szkolnym.
6. W
klasyfikacji rocznej nauczyciel powinien uwzględnić
widoczny postęp ucznia w uzyskiwanych wynikach.
7. Nauczyciele wychowania
fizycznego, plastyki, techniki i muzyki
biorą pod uwagę w swojej ocenie przede wszystkim wysiłek wkładany przez ucznia
w wywiązywanie się z obowiązków, wynikających ze specyfiki tych zajęć.
Rozdział
II:
SPOSOBY
SPRAWDZANIA POSTĘPÓW UCZNIÓW
8. Na początku roku szkolnego nauczyciel w
każdej klasie przypomina uczniom zasady oceniania na swoim przedmiocie,
określając obszary aktywności, w jakich uczeń jest oceniany. Spis obszarów
aktywności uczniów na poszczególnych przedmiotach oraz zastosowane wagi w
poszczególnych obszarach oceniania są zawarte w Przedmiotowych Systemach
Oceniania. którą stanowią załączniki do niniejszego dokumentu.
9. Nauczyciele tego samego przedmiotu w
obrębie danej szkoły oceniają obszary aktywności w ten sam sposób.
10. Uczeń musi być oceniony przynajmniej raz w
każdym obszarze w ciągu semestru.
11. Nauczyciel ma obowiązek systematycznie
oceniać każdego ucznia.
Rozdział
III:
PRACE
KLASOWE I KARTKÓWKI
12. Nauczyciel ogłasza uczniom termin pracy
klasowej (sprawdzianu) zamykającej większą partię materiału z co najmniej
tygodniowym wyprzedzeniem. Ponadto wpisuje datę planowanej klasówkę do
terminarza w dzienniku elektronicznym.
13. W
danym dniu może się odbyć jedna praca klasowa; w ciągu tygodnia najwyżej trzy
(z wyłączeniem sprawdzianu z wychowania fizycznego).
14. Uczeń ma obowiązek napisać każdą pracę
klasową.
15. W przypadku usprawiedliwionej nieobecności
uczeń musi ustalić z nauczycielem termin zaliczenia pracy klasowej
(sprawdzianu). Praca klasowa może być napisana na konsultacjach w terminie
nieprzekraczającym dwóch tygodni.
16. Uczeń
powinien poprawić ocenę
niedostateczną z pracy klasowej (sprawdzianu)
w terminie nieprzekraczającym dwóch tygodni od dnia otrzymania sprawdzianu. W
uzasadnionych przypadkach nauczyciel może podjąć decyzję o przedłużeniu ego
terminu.
17. Kartkówka obejmuje mniejszą partię
materiału.
18. Nauczyciel nie ma obowiązku zapowiadania
kartkówki.
Rozdział
IV:
ZASADY
POPRAWY PRAC KLASOWYCH I INNYCH OBSZARÓW AKTYWNOŚCI
19. Uczeń ma prawo poprawić ocenę z pracy
klasowej.
20. Zasady poprawy pracy klasowej (sprawdzianu)
ustala nauczyciel, przy czym poprawa pracy klasowej powinna się odbywać na
konsultacjach.
21. Każdy uczeń, który stracił możliwość
napisania pracy klasowej (sprawdzianu) z powodu usprawiedliwionej nieobecności
ma prawo napisać sprawdzian w ciągu dwóch tygodni po powrocie do szkoły. Jeśli
nie dotrzyma terminu, traci możliwość poprawy.
22. Jeżeli
uczeń nie pojawi się na zapowiedzianym sprawdzianie (jest to nieobecność
jednodniowa lub tylko na danej lekcji), to nauczyciel ma prawo wyegzekwować od
niego napisanie pracy na najbliższych konsultacjach lub tego samego dnia bądź
dzień później. Jeśli uczeń odmówi, nauczyciel może wstawić mu ocenę
niedostateczną.
23. Jeśli uczeń przystępuje do poprawy pracy
klasowej, to do oceny śródrocznej i rocznej bierze się pod uwagę ocenę uzyskaną
zarówno w pierwszym terminie, jak i w wyniku poprawy.
24. W uzasadnionych przypadkach nauczyciel może
odmówić uczniowi możliwości poprawy kartkówki.
25. Nie ma możliwości poprawy braku zadania
domowego.
26. Uczeń,
który oszukuje –
ściąga lub oddaje
nie swoje prace
– otrzymuje ocenę niedostateczną bez
możliwości poprawy. Skutkuje
to również obniżeniem
oceny z zachowania.
Rozdział
V
OCENA
ZACHOWANIA
27. Na początku roku szkolnego wychowawca klasy
przedstawia uczniom i rodzicom skalę ocen oraz kryteria oceny zachowania.
28. Na miesiąc przed klasyfikacją śródroczną i
roczną nauczyciel przygotowuje szczegółowe informację o zachowaniu ucznia w
formie oceny opisowej, którą przekazuje rodzicom (prawnym opiekunom).
29. Wychowawca klasy, oceniając zachowanie
ucznia, powinien uwzględnić opinię nauczycieli, pracowników szkoły, innych
uczniów oraz samoocenę ucznia.
30. Pozostałe ustalenia dotyczące oceny
zachowania zawarte są w Części I niniejszego dokumentu.
Regulamin realizowania
projektów edukacyjnych
w Gimnazjum EKOLA we
Wrocławiu
ZASADY OGÓLNE
1.
Uczniowie Gimnazjum EKOLA we Wrocławiu mają
obowiązek przystąpienia do realizacji projektu edukacyjnego, którego wynik jest
odnotowywany na świadectwie ukończenia gimnazjum zgodnie z przepisami prawa
oświatowego.
2.
Projekty realizowane są przez uczniów w drugim
semestrze klasy drugiej.
3.
Uczeń może brać udział w realizacji więcej niż
jednego projektu.
4.
W przypadku, o którym mowa w ust. 3, uczeń lub
jego rodzice wskazują, który temat projektu zostanie wpisany na świadectwie
ukończenia szkoły, w terminie nie później niż do końca maja roku szkolnego, w
którym uczeń przystępuje do egzaminu gimnazjalnego.
5.
Udział ucznia w projekcie edukacyjnym ma wpływ na
jego ocenę z zachowania.
6.
Szczegółowe kryteria oceny zachowania,
uwzględniające udział ucznia w projekcie edukacyjnym, są zapisane w
Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania.
7.
Gimnazjum EKOLA zapewnia warunki do realizacji
projektów w ramach posiadanych przez siebie środków i warunków.
ROLE I
ZADANIA NUCZYCIELI
1.
Dyrektor szkoły jest odpowiedzialny za
realizację projektów edukacyjnych w szkole.
2.
Dyrektor szkoły w porozumieniu z radą
pedagogiczną określa szczegółowe warunki realizacji projektu edukacyjnego
opisane w „Regulaminie realizowania projektów edukacyjnych w Gimnazjum EKOLA we
Wrocławiu”.
3.
Dyrektor szkoły w porozumieniu z radą
pedagogiczną powołuje Szkolnego
Koordynatora Projektów.
4.
Do zadań
Szkolnego Koordynatora Projektów należy:
a)
udzielanie nauczycielom pomocy merytorycznej na
temat metody projektów,
b)
koordynowanie pracy nauczycieli, w tym
opiekunów projektów,
c)
przygotowanie harmonogramu pracy na dany rok
szkolny,
d)
organizacja „Dnia Projektów w EKOLI”.
5. Nauczyciel, który
pełni funkcję Szkolnego Koordynatora Projektu, nie może jednocześnie pełnić
obowiązków Opiekuna Projektów.
6. Nad realizacją konkretnego projektu czuwa Opiekun Projektu. Do jego zadań należy:
a)
omówienie scenariusza projektu z uczniami,
b)
przygotowanie kontraktu i podpisanie go z
uczniami,
c)
przygotowanie dokumentacji i zapoznanie uczniów
z zasadami jej prowadzenia:
§ kontraktu
z Opiekunem,
§ karty
oceny projektu,
d)
czuwanie nad prawidłowym przebiegiem projektu,
e)
organizowanie opieki nad uczniami podczas
działań projektowych,
f)
pomoc uczniom na każdym etapie realizacji
projektu,
g)
motywowanie uczniów do systematycznej pracy,
h)
ocena projektu,
i)
komunikacja ze Szkolnym Koordynatorem
Projektów,
j)
komunikacja z wychowawcą
ucznia nt. jego udziału w projekcie.
7.
Nauczyciele nie będący opiekunami projektów, we
współpracy z Opiekunem Projektu, są
zobowiązani do:
a)
konsultacji
merytorycznych dla uczniów zgodnie z ustalonym harmonogramem,
b)
sprawowania opieki nad uczniami podczas działań
projektowych i konsultacji,
c)
współpracy z Opiekunem Projektu i Szkolnym
Koordynator Projektów w trakcie realizacji Projektu oraz podczas organizowania Dnia
Projektów,
d)
konsultacji dotyczącej ustalenia oceny
przedmiotowej projektu, jeśli jest przewidziana.
8.
Wychowawca klasy jest zobowiązany do:
a) poinformowania
– w terminie nie późniejszym niż do końca września
roku, w którym realizowany jest projekt edukacyjny – uczniów kl. II
gimnazjum oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i zasadach
realizacji projektu edukacyjnego oraz o zapisach niniejszego Regulaminu,
b)
monitorowania udziału uczniów w pracach zespołu
projektowego poprzez kontakt
z Opiekunami Projektów i przekazywanie informacji rodzicom uczniów,
c)
komunikowanie się z Opiekunami Projektów w sprawie oceniania zachowania uczniów
realizujących dane projekty,
d)
prowadzenia odpowiednich zapisów w dokumentacji
szkolnej, związanych z realizacją przez uczniów projektów edukacyjnych
(dziennik lekcyjny, e – dziennik, arkusze ocen, świadectwa i inne dokumenty
prowadzone przez szkołę).
DZIAŁANIA PROJEKTOWE
I – Wybór tematu projektu
1.
Do końca września roku szkolnego, w którym
będzie realizowany projekt edukacyjny, nauczyciele ustalają 2 tematy
przewodnie.
2.
Podczas ustalania przewodnich tematów projektów
edukacyjnych bierze się pod uwagę w szczególności: ważne
wydarzenia rocznicowe, społeczne, uwarunkowania środowiska
lokalnego, potrzeby szkoły, realizację
podstawy programowej.
3.
Do końca października
roku szkolnego, w którym projekt będzie realizowany nauczyciele wspólnie ustalają
zestaw tematów szczegółowych do realizacji, który
Szkolny Koordynator Projektów
przedstawia dyrektorowi szkoły (tematyka może uwzględniać również propozycje
złożone przez uczniów).
4. Wyboru
określonego tematu dokonują uczniowie, składając wspólną pisemną deklarację ze
wskazaniem wszystkich członków zespołu w liczbie od 3 do 5.
5.
W przypadku gdy uczeń:
a) nie podejmie
decyzji o wyborze tematu,
b) nie zgłosi
swojego akcesu do zespołu, z którym będzie realizował projekt,
c) nie
złoży deklaracji z powodów niezależnych od siebie (np. z powodu choroby)
Opiekun Projektu – w porozumieniu ze Szkolnym Koordynatorem Projektów oraz z wychowawcą – włącza go do określonego zespołu, uwzględniając zainteresowania i zdolności ucznia.
Opiekun Projektu – w porozumieniu ze Szkolnym Koordynatorem Projektów oraz z wychowawcą – włącza go do określonego zespołu, uwzględniając zainteresowania i zdolności ucznia.
II – Określenie celów
projektów i zaplanowanie etapów jego realizacji
1.
Opiekunowie Projektów omawiają z
uczniami: scenariusz projektu, harmonogram działań projektowych, wspomagają
podział zadań w grupie, przygotowują kontrakt, omawiają kryteria oceniania
projektu i jego prezentacji.
2.
Opiekunowie
Projektów oraz nauczyciele pracujący z uczniami wyznaczają miejsce i terminy konsultacji.
III – Realizacja
zaplanowanych działań projektowych
1. Uczniowie pod opieką nauczycieli pracują nad realizacją i ewaluacją projektu najpóźniej do końca maja roku szkolnego, w którym realizowany jest
projekt.
2.
Czas realizacji projektów powinien wynosić od 4
tygodni do 3 miesięcy.
3. Szkolny Koordynator Projektów wraz z
innymi nauczycielami ustala termin oraz program „Dnia Projektów w EKOLI”, który
wpisuje się do planu pracy szkoły.
IV – Zakończenie projektu i
prezentacja
1.
Projekty edukacyjne prezentowane są publicznie
podczas „Dnia Projektów w EKOLI”.
2. „Dzień Projektów w EKOLI” odbywa
się w terminie uzgodnionym w planie pracy szkoły, nie później niż do końca maja.
3.
Po „Dniu
Projektów w EKOLI” dokonywana jest ocena prezentacji projektów, na którą
składają się: samoocena uczniów, ocena koleżeńska, ocena Opiekunów i
Koordynatora Projektów oraz innych nauczycieli.
V – Ocena projektu
1.
Ocena projektu odnosi się do:
a)
realizacji całości projektu,
b)
poziomu wykonania zadań,
c)
inicjatywy uczniów,
d)
współudziału w zespole,
e)
sposobu dokumentowania projektu,
f)
publicznej prezentacji,
a także uwzględnia
samoocenę uczniów.
2.
Niezależnie od oceny, Opiekun Projektu jest zobowiązany do dokonania ewaluacji projektu w
stosunku do każdego ucznia, na którą składać się powinna informacja zwrotna dotycząca:
a)
osiągniętych celów,
b)
mocnych i słabych stron,
c)
wskazaniu popełnionych błędów i sposobach ich wyeliminowania oraz kierunkach
rozwoju.
3.
Ocena udziału ucznia w projekcie kończy się
stwierdzeniem uogólniającym:
uczestniczył (-a) / nie uczestniczył (-a) w realizacji projektu.
4.
Ocenę uogólniającą ustala Opiekun Projektu.
5.
Udział w projekcie edukacyjnym ma wpływ na
ocenę zachowania, zgodnie z ustaleniami w Statucie Szkoły.
6.
W przypadku, gdy Opiekunem Projektu jest inny nauczyciel niż wychowawca, przedkłada
on wychowawcy informację o udziale uczniów w projekcie, wymaganą do ustalenia
oceny zachowania, zgodnie z zasadami ustalonymi w Statucie.
7.
Udział
ucznia w realizacji projektu może podlegać bieżącemu ocenianiu z przedmiotu.
Zasady takiego oceniania oraz wpływ uzyskanych ocen na ocenę klasyfikacyjną określają
nauczyciele w przedmiotowych systemach oceniania.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1.
Dyrektor szkoły decyduje o zwolnieniu ucznia z
realizacji projektu edukacyjnego w uzasadnionych
przypadkach na udokumentowany wniosek rodziców.
2.
Dyrektor podejmuje decyzję o umożliwieniu
uczniowi realizowania projektu edukacyjnego na jego prośbę w sytuacjach
uniemożliwiających jego obecność w szkole (np. nauczanie indywidualne, inne
sytuacje zdrowotne bądź losowe).
3.
Dyrektor szkoły rozstrzyga sytuacje problemowe
mogące się pojawić podczas realizacji projektów edukacyjnych.
4.
Dyrektor szkoły w porozumieniu z radą
pedagogiczną może zmienić zapisy niniejszego regulaminu, dostosowując je do
realiów i możliwości organizacyjnych szkoły.
5.
Dokumentacja zgromadzona w trakcie realizacji
projektu jest przechowywana do końca nauki ucznia w Gimnazjum EKOLA we
Wrocławiu.
I.
Szkolny System Oceniania dla edukacji
wczesnoszkolnej , szkoły podstawowej , gimnazjum –postanowienia ogólne .Wewnątrzszkolne
ustalenia Rady Pedagogicznej.
II.
Wewnątrzszkolne ustalenia Rady
Pedagogicznej
III.
Regulamin Projektu Edukacyjnego ( dla
gimnazjum )
IV.
Przedmiotowe Systemy Oceniania