WSO EKOLA

WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA
W ZESPOLE SZKÓŁ EKOLA WE WROCŁAWIU


POSTANOWIENIA OGÓLNE

1.       Wewnątrzszkolny System Oceniania   reguluje zasady oceniania, klasyfikowania i  promowania uczniów oraz  przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych poprawkowych w Szkole Podstawowej EKOLA oraz w Gimnazjum EKOLA.
Wewnątrzszkolny System Oceniania jest zgodny z Ustawą o Systemie Oświaty z dnia 7 września 1991 r. z późń. zmianami (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370 i Nr 235, poz. 1618, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 31, poz. 206, Nr 56, poz. 458, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1705, z 2010 r. Nr 44, poz. 250, Nr 54, poz. 320, Nr 127, poz. 857 i Nr 148, poz. 991, z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 112, poz. 654, Nr 139, poz. 814, Nr 149, poz. 887 i Nr 205, poz. 1206, z 2012 r. poz. 941 i 979, z 2013 r. poz. 87, 827, 1191, 1265, 1317 i 1650, z 2014 r. poz. 7, 290, 538, 598, 642, 811, 1146, 1198 i 1877 oraz z 2015 r. poz. 357, 1045 i 1240) oraz z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych DZ. u z 2015 r. poz. 843

Wewnątrzszkolny System Oceniania jest integralną częścią statutu Zespołu Szkół EKOLA i  składa się z następujących części:   
I.                   Szkolny System Oceniania – ustalenia dotyczące oceniania zawarte w Statutach poszczególnych szkół
II.                Wewnątrzszkolne ustalenia Rady Pedagogicznej
III.             Regulamin Projektu Edukacyjnego
IV.             Przedmiotowe Systemy Oceniania





CZĘŚĆ I
SZKOLNY SYSTEM OCENIANIA – USTALENIA DOTYCZĄCE OCENIANIA ZAWARTE W STATUTACH POSZCZEGÓLNYCH SZKÓŁ


Rozdział I
OCENIANIE W SZKOLE

1.       Ocenianiu w szkole podlegają:
a)       osiągnięcia edukacyjne ucznia,
b)      zachowanie ucznia.
c)       projekt edukacyjny (w gimnazjum)

2.       Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez  nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych, które wynikają z programu nauczania oraz sformułowaniu ocen. Jest ono ukierunkowane na pracę i postępy ucznia oraz wyraźnie wskazuje, co uczeń osiągnął, co zrobił dobrze, ile potrafi.

3.       Ocenianie zachowania polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego oraz norm etycznych.

4.       Celem oceniania wewnątrzszkolnego jest:
a)       poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz postępach w tym zakresie,
b)      udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie mu informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien dalej się uczyć,
c)       pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju i motywowanie go do dalszych postępów w nauce i zachowaniu,
c)       dostarczenie   rodzicom,   dyrektorowi   oraz   innym   nauczycielom   informacji o  aktywności  ucznia,  jego  postępach,  trudnościach  w  nauce  i  zachowaniu  oraz o szczególnych uzdolnieniach,
d)      umożliwienie nauczycielowi doskonalenia organizacji i metod swojej pracy.

5.         Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
a)         formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz poinformowanie o nich uczniów i rodziców,
b)         bieżące ocenianie według skal opisanych w Części I, Rozdział II, punkt 18,
c)         ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali i w formach przyjętych w danej szkole (vide – Rozdz. II),
d)        ustalenie kryteriów oceny zachowania,
e)         ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych  oraz  rocznej oceny  klasyfikacyjnej zachowania, według skali i w formach przyjętych w danej szkole (vide – Rozdz. II),
f)         przeprowadzenie egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych,
g)         ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych (semestralnych) i końcowych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej / końcowej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
h)         ustalenie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (opiekunom prawnym) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.

6.       W  ocenianiu obowiązują zasady:
a)       zasada jawności ocen zarówno dla ucznia, jak jego rodziców (opiekunów prawnych),
b)      zasada częstotliwości i rytmiczności – uczeń oceniany jest na bieżąco i rytmicznie,
c)       zasada jawności kryteriów – uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) znają kryteria oceniania, zakres materiału z każdego przedmiotu oraz formy pracy podlegające ocenie,
d)      zasada różnorodności wynikająca ze specyfiki każdego przedmiotu,
e)       zasada różnicowania wymagań – zadania stawiane uczniom powinny mieć zróżnicowany  poziom trudności i dawać możliwość uzyskania wszystkich ocen,
f)       zasada otwartości – wewnątrzszkolne oceniania podlega weryfikacji i modyfikacji w oparciu o okresową ewaluację.

7.       Kryteria i formy oceniania zewnątrzszkolnego – sprawdzianu po szkole podstawowej, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego – regulują odrębne dokumenty.

8.       Nauczyciele na początku roku szkolnego tj. najpóźniej do dnia 30 września każdego roku szkolnego, informują uczniów i rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania, o sposobach sprawdzania osiągnięć ucznia, a także o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (śródrocznej, końcowej) oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.  
                                  
9.       Szczegółowy opis zasad i kryteriów dot. wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanego przez nauczyciela  programu nauczania, sposobów sprawdzania osiągnięć ucznia oraz warunków i trybu uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (śródrocznej, końcowej) oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych jest zwarty w Przedmiotowych Systemach Oceniania.

10.     Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego tj. najpóźniej do dnia 30 września każdego roku szkolnego, informuje uczniów i rodziców o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, a także o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

11.     Ocenianie bieżące może mieć formę oceny sumującej oraz oceny kształtującej.

12.     Ocena sumująca jest informacją, w jakim stopniu uczeń spełnił wymagania programowe postawione przez nauczyciela. Każda ocena sumująca, oprócz wymagań programowych, uwzględniać powinna możliwości i predyspozycje psychiczne ucznia, wkład pracy oraz systematyczność.

13.     Ocena kształtująca jest informacją zwrotną skierowaną do ucznia zawierającą:
a)       wyszczególnienie i docenienie dobrych elementów w pracy ucznia,
b)      wskazanie na elementy wymagające poprawy, nad którymi uczeń musi jeszcze popracować,
c)       wskazówki, w jaki sposób uczeń powinien poprawić pracę,
d)      wskazówki, w jaki sposób uczeń powinien pracować dalej.

14.     Szczegółowe zasady dotyczące oceniania kształtującego określają nauczyciele w Przedmiotowych Systemach Oceniania.

15.     Każda ocena form sprawdzania umiejętności lub wiadomości ucznia podlega wpisaniu do dziennika elektronicznego po jej ustaleniu i poinformowaniu ucznia o jej skali.

16.     Sprawdzone i ocenione prace kontrolne i inne formy pisemnego sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów przedstawiane są do wglądu uczniom na zajęciach dydaktycznych.  Ocena wpisywana jest do dziennika elektronicznego najpóźniej w terminie dwóch tygodni od napisania przez uczniów pracy kontrolnej.

17.     Rodzice (prawni opiekunowie) mają możliwość wglądu w pisemne prace swoich dzieci:
a)       na zebraniach ogólnych,
b)      w czasie konsultacji w wyznaczonych godzinach i dniach tygodnia,
c)       podczas indywidualnych spotkań z nauczycielem, po uprzednim umówieniu się,
d)      w dowolnym dniu tygodnia w godzinach pracy szkoły (prace uczniów odpowiednio opisane, gromadzone są w segregatorach w pokoju nauczycielskim). Rodzic (prawny opiekun), który chce otrzymać pracę do wglądu, zgłasza się do sekretariatu szkoły.
e)       Nauczyciel uzasadnia każdą bieżącą ocenę szkolną.

18.     Oceny z ustnych form sprawdzania wiedzy i umiejętności nauczyciel uzasadnia ustnie w obecności klasy, wskazując dobrze opanowaną wiedzę lub sprawdzaną umiejętność, braki w nich oraz przekazuje zalecenia do poprawy.

19.     Wszystkie oceny z pisemnych form sprawdzania wiadomości i umiejętności ucznia uzasadniane są pisemnie. Uzasadnieniem pracy pisemnej są kryteria i ustalona przez nauczyciela punktacja w odniesieniu do podanych kryteriów.

20.     Podsumowujące prace kontrolne oraz inną dokumentację dotyczącą oceniania ucznia nauczyciel ma obowiązek przechować przez rok szkolny i udostępnić nadzorowi pedagogicznemu.

21.     Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania. Z wynikami opinii wyżej wymienionych poradni zapoznaje nauczycieli psycholog/pedagog szkolny i wychowawca, który na bieżąco kontroluje postępy uczniów z dysfunkcjami.

22.     Do obowiązków każdego nauczyciela w zakresie wspierania uczniów i świadczenia pomocy psychologiczno – pedagogicznej uczniom należy:
1)      prowadzenie obserwacji w celu zdiagnozowania trudności lub uzdolnień uczniów,
2)      zgłaszanie zauważonych specjalnych potrzeb uczniów wychowawcy klasy,
3)      świadczenie pomocy psychologiczno – pedagogicznej w bieżącej pracy z uczniem,
4)      dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia: 
a)           posiadającego orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego – na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, opracowanym dla ucznia na podstawie przepisów w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych albo przepisów w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach,
b)           posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania - na podstawie tego orzeczenia,
c)           posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej wskazującą na potrzebę takiego dostosowania – na podstawie tej opinii,
d)           nieposiadającego orzeczenia lub opinii wymienionych w pkt. 4, lit. a – c, który objęty jest pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole - na podstawie rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia dokonanego przez nauczycieli i specjalistów, o którym mowa w przepisach w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach  i placówkach,
e)           posiadającego opinię lekarza o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego – na podstawie tej opinii.

23.     Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, zajęć technicznych, plastyki, muzyki i zajęć artystycznych należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, a w przypadku wychowania fizycznego - także systematyczność udziału w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej.

24.     W przypadku posiadania przez ucznia opinii lekarza o ograniczonych możliwościach wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych, dyrektor szkoły, na wniosek rodzica lub pełnoletniego ucznia,  zwalnia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na lekcjach wychowania fizycznego na czas określony w tej opinii.  Uczeń jest obowiązany uczestniczyć w  zajęciach wychowania fizycznego. Nauczyciel prowadzący zajęcia z wychowania fizycznego dostosowuje wymagania edukacyjne do możliwości ucznia. 

25.     W przypadku posiadania przez ucznia opinii lekarza o braku możliwości uczestniczenia ucznia na zajęciach wychowania fizycznego, dyrektor szkoły zwalania ucznia z realizacji zajęć wychowania fizycznego. Uczeń jest obowiązany przebywać na zajęciach pod opieką nauczyciela, chyba, że rodzice ucznia złożą oświadczenie o zapewnieniu dziecku opieki na czas trwania lekcji wychowania fizycznego (zwolnienia z pierwszych i ostatnich lekcji w planie zajęć). W dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.

26.     Uczeń nabiera prawo do zwolnienia z określonych ćwiczeń fizycznych lub zwolnienia z zajęć wychowania fizycznego, po otrzymaniu decyzji dyrektora szkoły.

27.     Dyrektor szkoły na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej oraz na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego i orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania, zwalania do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem z nauki drugiego języka nowożytnego. W dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.

28.     Projekt edukacyjny jest realizowany przez zespół uczniów gimnazjum pod opieką nauczyciela i obejmuje:
a)       wybór tematu projektu edukacyjnego,
b)      określenie celów projektu edukacyjnego i zaplanowanie etapów jego realizacji,
c)       wykonanie zaplanowanych działań,
d)      publiczną prezentację przez uczniów rezultatów projektu edukacyjnego,
e)       podsumowanie pracy uczniów nad projektem edukacyjnym.

29.     Zakres projektu edukacyjnego może dotyczyć wybranych treści nauczania określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla gimnazjów lub wykraczać poza te treści.

30.     Szczegółowy opis realizacji projektu edukacyjnego w Gimnazjum EKOLA określa dokument „Regulamin Realizacji Projektu Edukacyjnego w Gimnazjum EKOLA”, który wskazuje zadania nauczyciela oraz
a)       czas realizacji projektu edukacyjnego,
b)      termin oraz sposób prezentacji przez uczniów rezultatów projektu edukacyjnego,
c)       sposób podsumowania pracy uczniów nad projektem edukacyjnym,
e)       inne elementy istotne dla prawidłowej realizacji projektu edukacyjnego.

31.     Wychowawca oddziału na początku roku szkolnego, w którym uczniowie rozpoczną realizację projektu edukacyjnego, informuje uczniów i ich rodziców (opiekunów prawnych) o warunkach realizacji projektu.

32.     Informację o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego oraz temat projektu edukacyjnego wpisuje się na świadectwie ukończenia gimnazjum.

33.     W przypadku zwolnienia ucznia z realizacji projektu edukacyjnego, o którym mowa w art. 44p ust. 2 ustawy, na świadectwie ukończenia gimnazjum w miejscu przeznaczonym na wpisanie informacji o udziale ucznia w realizacji projektu wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.

34.     Udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego uwzględnia się przy ustalaniu oceny zachowania.
           








Wewnątrzszkolny System Oceniania
w Edukacji Wczesnoszkolnej
w Szkole Podstawowej EKOLA

WSO Edukacji Wczesnoszkolnej określa warunki i sposób oceniania uczniów klas 1 – 3                         w Szkole Podstawowej EKOLA wchodzącej w skład Zespołu Szkół EKOLA we Wrocławiu.
WSO ma na celu:
a)      informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz                    o postępach w tym zakresie
b)      ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia poprzez rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz w wymagań wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania
c)      ocenianie zachowania polega na rozpoznaniu przez wychowawcę oddziału, nauczycieli oraz uczniów danego oddziału stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia określonych w statucie szkoły
d)     udzielenie uczniowi pomocy w  nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji o tym,co zrobił dobrze i jak powinien sie dalej uczyć
e)      udzielanie uczniowi wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju 
f)       monitorowanie bieżącej pracy ucznia
g)      motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu
h)      dostarczanie rodzicom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia
i)        umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej

I.                   OCENIANIE OSIAGNIĘĆ EDUKACYJNYCH

1.    Ocena ucznia w edukacji wczesnoszkolnej ma charakter opisowy
2.    Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców:
a)      kryteriach wymagań edukacyjnych realizowanego przez siebie programu nauczania,
b)      o metodach sprawdzania osiągnięć uczniów.
3.    Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich  
     rodziców o sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania.
4.    Analizę postępów ucznia przeprowadza się systematycznie.
5.    Stosuje się bieżące ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia, które 
     rejestrowane jest przez każdego nauczyciela w dzienniku
6.    W ocenianiu bieżącym, uwzględnia się wysiłek ucznia i osiągnięte przez niego efekty
     pracy.
7.    Osiągnięcia i postępy ucznia określa się w skali:
A – doskonale, znakomicie, wspaniale, bardzo dobrze
Uczeń celująco opanował pełen zakres wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania. Samodzielnie inicjuje rozwiązania konkretnych problemów w czasie lekcji jak                           i w pracy pozalekcyjnej. Aktywnie bierze udział w konkursach szkolnych i pozaszkolnych, wykazuje postawę twórczą lub szczególne umiejętności.
Uczeń bardzo dobrze opanował pełen zakres wiadomości oraz umiejętności określonych programem nauczania, biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretycznie i praktycznie, potrafi prawidłowo zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach.

B – dobrze, biegle, prawidłowo
Uczeń dobrze opanował zdecydowaną większość wiadomości oraz umiejętności określonych programem nauczania, poprawnie rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne. Korzysta z poznanych w czasie zajęć źródeł informacji, potrafi zastosować zdobytą wiedzę               w typowych sytuacjach.

C – przeciętnie, wystarczająco, dostatecznie
Uczeń wystarczająco i zadawalająco opanował podstawowe wiadomości oraz umiejętności określone programem nauczania, stara się rozwiązywać typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o niewielkim stopniu trudności. Potrafi pod kierunkiem nauczyciela skorzystać                     z podstawowych informacji.

D – słabo, dopuszczająco
Uczeń słabo opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania, nie jest    w stanie samodzielnie rozwiązać większości zadań o elementarnym stopniu trudności. Posiada poważne braki w wiedzy, które jednak można nadrobić w dłuższym okresie czasu.

E – niewystarczająco, niedostatecznie, błędnie
Uczeń nie opanował wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania.                           Nie potrafi rozwiązywać prostych zadań i problemów o elementarnym stopniu trudności nawet przy pomocy nauczyciela.

8.    Przy ustalaniu oceny z edukacji technicznej, plastycznej, muzycznej w szczególności bierze się pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
9.    Nauczyciel na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, dostosowuje wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, umożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
10.    Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.

II.                OCENIANIE ZACHOWANIA UCZNIÓW

1. Roczna i śródroczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
a)      wywiązywanie się z obowiązków ucznia
b)      postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej
c)      dbałość o dobro i tradycję szkoły
d)     dbałość o piękno mowy ojczystej
e)      dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób
f)       godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią
g)      okazywanie szacunku innym osobom.
2.    Ocena z zachowania włączona jest opisowo w ocenę z edukacji wczesnoszkolnej, bez
     określania A – E.

Przykłady oceny opisowej z zachowania:
 – uczeń zawsze zwraca się kulturalnie i taktownie do osób dorosłych i rówieśników, zawsze przestrzega zasad bezpieczeństwa. Zawsze jest koleżeński, nigdy nie bierze udziału w bójkach i kłótniach. Nigdy nie spóźnia się na zajęcia. Wzorowo zachowuje się podczas wycieczek, wyjść, uroczystości i zajęć szkolnych. Sumiennie i rzetelnie pełni powierzone mu przez nauczyciela funkcje. Zawsze dba i szanuje mienie własne, cudze i szkolne. Aktywnie i chętnie uczestniczy w życiu klasy i szkoły. Zawsze utrzymuje ład i porządek w miejscu pracy.


 – uczeń najczęściej zwraca się kulturalnie i taktownie do osób dorosłych i rówieśników. Stara się przestrzegać zasad bezpieczeństwa. Jest koleżeński. Nie bierze udziału w bójkach, kłótniach i sporach. Sporadycznie spóźnia się na zajęcia. Bez zastrzeżeń zachowuje się podczas wycieczek, wyjść, uroczystości i zajęć szkolnych. Bez zastrzeżeń pełni powierzone mu przez nauczycieli funkcje. Dba i szanuje mienie własne, cudze i szkolne. Aktywnie  i chętnie uczestniczy w życiu klasy i szkoły. Utrzymuje ład i porządek w miejscu pracy.

 – uczeń zwykle zwraca się kulturalnie do osób dorosłych i rówieśników. Zdarza mu się nie przestrzegać zasad bezpieczeństwa ale poprawia swoje zachowanie po zwróceniu uwagi przez nauczyciela, zwykle jest koleżeński. Zdarza mu się brać udział w bójkach, kłótniach. Często spóźnia się na zajęcia. Nie sprawia większych trudności podczas wycieczek, wyjść, zajęć szkolnych. Zwykle sumiennie i rzetelnie pełni funkcje powierzone mu przez nauczyciela. Zwykle dba i szanuje mienie własne, cudze i szkolne. Uczestniczy w życiu klasy i szkoły. Zwykle utrzymuje ład i porządek w miejscu pracy.

 – uczeń niegrzecznie i nietaktownie zwraca się do dorosłych osób i rówieśników.                          Nie przestrzega zasad bezpieczeństwa. Jest niekoleżeński. Jest konfliktowy, często bierze udział w kłótniach, bójkach. Nagminnie spóźnia się na zajęcia. Sprawia kłopoty wychowawcze podczas wyjść, wycieczek i zajęć szkolnych. Nie wywiązuje się  z powierzonych mu funkcji. Niszczy i nie szanuje mienia własnego, cudzego, szkolnego. Niechętnie uczestniczy w życiu klasy i szkoły. Nie utrzymuje ładu i porządku w miejscu pracy.


III.             Ś RÓDROCZNE PODSUMOWANIE PRACY UCZNIÓW

1.      Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych                   z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen opisowych z zajęć edukacyjnych zawierającą śródroczną ocenę  z zachowania.
2.      Ocena śródroczna przedstawiona jest opisowo w formie karty osiągnięć edukacyjnych ucznia.
3.      Karty osiągnięć edukacyjnych otrzymują rodzice na wywiadówce śródrocznej  .



IV.             ROCZNE PODSUMOWANIE PRACY UCZNIÓW

1.      Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym.
2.      Roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych i zachowania są ocenami opisowymi.

V.                POSTANOWIENIA KOŃCOWE

1.      Wewnątrzszkolny System Oceniania w Edukacji Wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej EKOLA w Zespole Szkół EKOLA stanowi integralną część Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania w Zespole Szkół EKOLA
2.      Pozostałe kwestie dotyczące zasad i form oceniania – a dotyczące także klas 1 – 3 szkoły podstawowej – są regulowane stosownymi zapisami zawartymi w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania w Zespole Szkół EKOLA.






















Rozdział II
KLASYFIKOWANIE ŚRÓDROCZNE I ROCZNE


Ocena osiągnięć edukacyjnych:

1.       Klasyfikowanie śródroczne przeprowadza się raz w ciągu roku szkolnego w terminie podanym przez dyrektora do wiadomości uczniów rodziców na początku roku szkolnego, lecz nie później niż do 30 września.

2.       Klasyfikowanie śródroczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania w danym roku szkolnym i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania.

3.       Klasyfikowanie roczne polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych  określonych  w  szkolnym  planie  nauczania  w  danym  roku  szkolnymi ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania.

4.       Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.

5.       Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub religię albo etykę, do średniej ocen, o której mowa w pkt. 4, wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć.

6.       W przypadku gdy uczeń uczęszczał na zajęcia religii i zajęcia etyki do średniej ocen, o której mowa w pkt. 4, wlicza się ocenę ustaloną jako średnia z rocznych ocen klasyfikacyjnych uzyskanych z tych zajęć. Jeżeli ustalona w ten sposób ocena nie jest liczba całkowitą, ocenę tę należy zaokrąglić do liczby całkowitej w górę.

7.       O przewidywanych ocenach niedostatecznych oraz o przewidywanych ocenach z pozostałych przedmiotów rodzice są informowani na co najmniej dwa tygodnie przed terminem posiedzenia rady pedagogicznej klasyfikacyjnej wg harmonogramu podanego na początku roku szkolnego przez dyrektora szkoły. Na prośbę rodzica lub ucznia nauczyciel określa warunki i tryb uzyskania wyższej oceny niż przewidywana ocena klasyfikacyjna. Podane wymagania muszą być zgodne z wewnętrznym systemem oceniania.

8.       Harmonogram spotkań z rodzicami jest ogłaszany w biuletynie szkolnym, na stronie internetowej  szkoły (www.ekola.edu.pl) oraz podawany na pierwszym spotkaniu z rodzicami.

9.       W  przypadku nieobecności rodziców na zebraniu poprzedzającym klasyfikowanie śródroczne  lub roczne, wychowawca ma obowiązek pisemnego skontaktowania się z rodzicami i poinformowania ich o zagrożeniu oceną niedostateczną na koniec roku szkolnego.

10.     Uczeń, który ma przewidywaną ocenę niedostateczną z danego przedmiotu, ma obowiązek uczestniczenia w konsultacjach nauczyciela tego przedmiotu.

11.     O wystawionych ocenach rocznych uczeń i jego rodzice zostają poinformowani nie później niż dzień po posiedzeniu rady pedagogicznej klasyfikacyjnej na zasadach ustalonych między wychowawcą klasy i rodzicami.

12.     Uczeń, który w wyniku klasyfikacji śródrocznej otrzymał ocenę niedostateczną, ma obowiązek zaliczenia materiału przewidzianego programem nauczania na ocenę dopuszczającą. Termin ustala nauczyciel przedmiotu, a w przypadku więcej niż jednej oceny niedostatecznej zespół nauczycieli:
a)       nauczyciel przedmiotu jest zobowiązany przekazać uczniowi i jego rodzicom zakres materiału objętego zaliczeniem na ocenę dopuszczającą,
b)      jeśli uczeń nie zaliczy materiału, w wyniku zaliczenia semestru, ocena roczna ustalona jest na ogólnie obowiązujących zasadach.

13.     Monitorowaniem pracy uczniów poprawiających ocenę niedostateczną zajmuje się psycholog szkolny.

14.     Ustalona przez nauczyciela niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z przedmiotu może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego lub w wyniku odwołania się od trybu ustalania oceny.

15.     W trakcie semestrów uczniowie otrzymują oceny cząstkowe do dnia, w którym kończy się dany semestr.

16.     Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne.

17.     W klasach 1 – 3 szkoły podstawowej oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi (vide – „Wewnątrzszkolny System Oceniania w Edukacji Wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej EKOLA w Zespole Szkół EKOLA we Wrocławiu”)

18.     W klasach 4 – 6 szkoły podstawowej oraz w klasach 1 – 3 gimnazjum oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne ustala się w stopniach według następującej skali:
a)             stopień celujący – 6
b)             stopień bardzo dobry – 5
c)             stopień dobry – 4
d)            stopień dostateczny – 3
e)             stopień dopuszczający – 2
f)              stopień niedostateczny – 1

19.     Pozytywnymi ocenami klasyfikacyjnymi są oceny ustalone w stopniach w pkt. 18 lit. a-e.

20.     Negatywną ocena klasyfikacyjną jest ocena ustalona w stopniu, o którym mowa w pkt. 18 lit. f.

21.     Oceny klasyfikacyjne w dzienniku lekcyjnym, w arkuszach ocen i na świadectwach wpisuje się słownie, w pełnym brzmieniu.

22.     W ocenianiu bieżącym i klasyfikacji śródrocznej dopuszcza się stawianie stopni ze znakiem „+" i „-”, z wyjątkiem oceny celującej i niedostatecznej. Znaki te nie są dopuszczalne w klasyfikacji rocznej/końcowej.

23.     Dopuszcza się stosowanie oceniania bieżącego za pomocą znaków „+” i „-”:
a)       znak „+" wystawia się za poprawną odpowiedź, wykonanie ćwiczenia, zadania, aktywność na lekcji lub inne formy sprawdzania wiedzy i umiejętności, jeśli nie ma podstaw do wystawienia oceny w stopniu,
b)      znak „-” wystawia się za brak odpowiedzi, brak przygotowania do lekcji lub inne formy sprawdzania wiedzy i umiejętności, jeśli nie ma podstaw do wystawienia oceny w stopniu,
c)       szczegółowe przeliczanie „+" i „-” na oceny szkolne określają PSO.

24.     W dzienniku elektronicznym dopuszcza się stosowanie zapisów informacji typu:
a)       nb - nieobecność,
b)      np - nieprzygotowany,
c)        bz – brak zadania
d)      nć - nie ćwiczący.
e)       „0” - brak oceny z pracy pisemnej ucznia spowodowany jego nieobecnością. „0” nie jest oceną i nie wpływa na średnią ważoną.

25.     Dopuszcza się stosowanie kolorów dla oznaczenia ocen. Stopnie z prac klasowych, kontrolnych i sprawdzianów oznacza się kolorem czerwonym.

Ocena zachowania:

26.     Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę zachowania.

27.     Ocenę zachowania wystawia wychowawca klasy, po konsultacji z zespołem uczniowskim i pedagogicznym.

28.     Ocena zachowania uwzględnia w szczególności:
a)       wywiązywanie się ucznia ze swoich obowiązków,
b)      postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,
c)       dbałość o honor i tradycje szkoły,
d)      dbałość o piękno mowy ojczystej,
e)       dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
f)       godne i kulturalne zachowanie w szkole i poza nią,
g)      okazywanie szacunku innym osobom.

29.     W klasach 1 – 3 szkoły podstawowej śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania są ocenami opisowymi (vide – „Wewnątrzszkolny System Oceniania w Edukacji Wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej EKOLA w Zespole Szkół EKOLA we Wrocławiu”, który stanowi załącznik do niniejszego dokumentu).

30.     W klasach 4 – 6 szkoły podstawowej oraz w klasach 1 – 3 gimnazjum ocenę zachowania – śródroczną, roczną i końcową – ustala wychowawca zgodnie z przyjętymi kryteriami – uwzględniającymi w przypadku ucznia Gimnazjum EKOLA także ocenę pracy w ramach realizacji projektu edukacyjnego - według następującej skali:
-        wzorowe  
-        bardzo dobre
-        dobre
-        poprawne
-        nieodpowiednie
-        naganne

31.     Ocena klasyfikacyjna zachowania może zostać zmieniona przez wychowawcę klasy w przypadku zaistnienia szczególnych okoliczności, np. zgłoszenia przez członków Rady Pedagogicznej dodatkowych, dotychczas nieznanych informacji pozwalających na obniżenie lub podwyższenie oceny zachowania.

32.     Przy ustalaniu oceny zachowania w klasach 4 - 6 szkoły podstawowej i w klasach 1 - 3 gimnazjum za ocenę wyjściową przyjmuje się ocenę dobrą.

33.     Kryteria oceniania zachowania ucznia w klasach 4 - 6 szkoły podstawowej i w klasach
1 -3 gimnazjum ustala się, jak następuje:
a)       Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
-  przygotowuje się do zajęć, pracuje na lekcjach,
- jego zachowanie podczas lekcji i na przerwach nie budzi zastrzeżeń (nie ma powtarzających się uwag w dzienniku, a w przypadku uchybień, wykazuje wolę poprawy),
-  realizując projekt edukacyjny (dotyczy uczniów gimnazjum) wywiązuje się terminowo
i sumiennie z podjętych zobowiązań i przydzielonych zadań,
- nie opuszcza terenu szkoły w czasie lekcji i przerw,
- dotrzymuje ustalonych terminów (zwrot książek do biblioteki, usprawiedliwienia, itp.),
- uczestniczy w uroczystościach oraz imprezach szkolnych i klasowych prezentując właściwą postawę,
- z szacunkiem odnosi się do wszystkich członków społeczności szkolnej,
- nie narusza godności osobistej innych,
- szanuje odmienne poglądy i przekonania,
- dba o kulturę słowa - nie używa wulgarnego języka,
- dba o higienę osobistą i estetykę wyglądu, ubierając się stosownie do okoliczności,
-  nie ulega nałogom,
- nie stosuje agresji słownej i fizycznej,
 - zachowuje się odpowiednio w miejscach użyteczności publicznej.
b)      Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia kryteria oceny dobrej, a ponadto podejmuje co najmniej dwa działania z obszarów: Działam, Pomagam, Rozwijam się.
c)         Ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który spełnia kryteria oceny dobrej, a ponadto podejmuje co najmniej cztery działania z obszarów: Działam, Pomagam, Rozwijam się.

Sposoby realizacji poszczególnych obszarów:
•        Działam – pracuję na rzecz społeczności szkolnej
-        uczeń bierze czynny udział w wydarzeniach szkolnych,
-        uczeń inicjuje działania na rzecz szkoły i społeczności szkolnej,
-        uczeń rozwija swoje mocne strony i zainteresowania.
Forma realizacji
Przykładowe podejmowane działania
Praca w samorządzie klasowym i szkolnym
·         pełnienie funkcji w samorządzie klasowym lub szkolnym
Praca w radiowęźle
·         opracowywanie repertuaru muzycznego odtwarzanego
w czasie przerw
·         odpowiedzialność za sprzęt muzyczny radiowęzła
Praca w gazetce szkolnej
·         pisanie artykułów do gazetki
·         edycja tekstów
·         udział w spotkaniach redakcyjnych, planowanie pracy zespołu redakcyjnego
Aktywny udział w organizowaniu uroczystości klasowych, szkolnych lub pozaszkolnych: społecznych, naukowych,
artystycznych oraz chętnie podejmuje zadania wyznaczone przez szkołę i bardzo dobrze się
z nich wywiązuje, wykazując przy tym duży stopień odpowiedzialności, inicjatywy
i pomysłowości
·         prowadzenie imprez szkolnych
·         udział w przedstawieniach/występy aktorskie
·         organizowanie i realizacja oprawy multimedialnej imprez szkolnych
Praca w Parlamencie Młodzieży Wrocławia
·         uczestnictwo w sesjach Parlamentu Młodzieży Wrocławia (jako obserwator)
·         działalność w PMW
Działania na rzecz biblioteki szkolnej
·         pomoc w organizowaniu kiermaszu książek
·         inicjowanie działań na rzecz biblioteki szkolnej

•        Pomagam – praca na rzecz potrzebujących:
-        uczeń inicjuje i/lub realizuje działania na rzecz potrzebujących,
-        uczeń rozwija swoją postawę otwartości i wrażliwości społecznej.
Forma realizacji
Przykładowe podejmowane działania
Systematyczna pomoc uczniom mającym trudności w nauce,
reagowanie na wszelkie przejawy zła
·         pomaga koleżankom i kolegom w nauce (np. nadrabianiu zaległości, odrabianiu lekcji pod opieką nauczyciela świetlicy, bibliotekarki szkolnej lub nauczyciela przedmiotu)
 Inicjowanie lub współorganizowanie akcji charytatywnych, akcji na rzecz ochrony środowiska, na rzecz propagowania zdrowego stylu życia lub przeciwdziałania zagrożeniom społecznym

·         inicjuje akcje  na terenie szkoły
·         bierze aktywny udział w akcjach, które odbywają się
w szkole
·         włącza się w akcje podejmowane w szkole
Wolontariat
·         udział w WOŚP
·         udział w akcji „Fabryka Św. Mikołaja” czy „My dla Świata”
·         inne formy wolontariatu

·                Rozwijam się i swoje zainteresowania:
-        uczeń rozwija swoje zainteresowania poprzez udział w zajęciach pozalekcyjnych,
-        uczeń staje się świadomym odbiorcą i uczestnikiem wydarzeń kulturalnych.
Forma realizacji
Przykładowe podejmowane działania
Udział w konkursach szkolnych i międzyszkolnych
·         bierze udział w konkursach
·         przygotowuje się do nich
Udział w dodatkowych zajęciach szkolnych
i pozaszkolnych
·         zajęcia szkolne: SzOBŚ, kółko matematyczne, SKS, szachy, inne
·         zajęcia pozaszkolne: np. zajęcia sportowe, artystyczne, szkoła muzyczna, szkoła językowa, inne
Aktywne uczestnictwo w różnych wydarzeniach kulturalnych
·         pomoc w organizacji wyjścia do teatru, opery, filharmonii, muzeum, na festiwal (po lekcjach)
·         opracowanie prezentacji na temat danego wydarzenia kulturalnego (np. w formie informacji na tablicę szkolną)
d)      Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:
-        sporadycznie nie spełnia wymaganych kryteriów na ocenę dobrą, ale właściwie reaguje na upomnienia nauczycieli, pracowników szkoły oraz innych osób dorosłych,
-        nie ma powtarzających się nieusprawiedliwionych nieobecności.
-        W przypadku spełnienia trzech z kryteriów na ocenę bardzo dobrą/wzorową, uczeń może uzyskać ocenę dobrą.
e)       Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który:
-        lekceważąco odnosi się do stawianych przez szkołę wymagań określonych w kryteriach na ocenę dobrą,
-        ma liczne nieusprawiedliwione nieobecności. Przez lekceważenie rozumie się brak poprawy postępowania pomimo uwag i upomnień ze strony wychowawcy, nauczycieli, dyrekcji szkoły.
f)       Ocenę naganną otrzymuje uczeń, który spełnia jeden z poniższych warunków:
 -       notorycznie uniemożliwia prowadzenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych, mimo że podejmowano w stosunku do niego działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym,
-        stosuje w szkole lub poza nią przemoc fizyczną zagrażającą życiu lub zdrowiu innych osób bądź naruszającą ich bezpieczeństwo,
-        narusza godność osobistą uczniów, nauczycieli lub innych osób poprzez przemoc psychiczną, wulgarność, szantaż, groźby, wyłudzenia lub zniesławienie,
-        posiada, używa lub rozpowszechnia na terenie szkoły środki odurzające, substancje psychotropowe, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, niebezpieczne narzędzia, środki pirotechniczne lub inne niebezpieczne materiały,
-        posiada lub rozpowszechnia na terenie szkoły materiały propagujące zachowania agresywne, okrucieństwo lub treści pornograficzne
-        kradnie lub świadomie dewastuje dobra materialne należące do szkoły, uczniów, nauczycieli lub innych osób,
-        popełni inne chuligańskie czyny naruszające dobra osobiste innych osób.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach (diametralna zmiana postawy na lepsze, zadośćuczynienie i naprawienie szkód) wychowawca po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej może odstąpić od wystawienia oceny nagannej. Najwyższą możliwą oceną powinna być wówczas ocena nieodpowiednia.

34.     Przy ustalaniu oceny zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego / nauczania indywidualnego lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.

35.     Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę nie ma wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych oraz na promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.

36.     Jeśli uczeń po raz drugi z rzędu otrzymuje naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu go do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu przez ucznia szkoły.

37.     Uczeń,  któremu  w  szkole  po  raz  trzeci  z  rzędu  ustalono  naganną  roczną  ocenę klasyfikacyjną  zachowania,  nie  otrzymuje  promocji  do  klasy programowo  wyższej, a uczeń klasy najwyższej w danym typie szkoły nie kończy szkoły.

Tryb odwoływania się od oceny:

38.     Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły w terminie do 2 dni po zakończeniu zajęć dydaktycznych, jeśli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania oceny.

39.     W przypadku stwierdzenia, że ocena została ustalona niezgodnie z trybem ustalania oceny, dyrektor powołuje komisję, która:
a)       w przypadku rocznej (semestralnej, końcowej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia w formie pisemnej i ustnej oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć,
b)      w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
c)       Sprawdzian, o którym mowa w pkt. 39 ust. a, przeprowadza się nie później niż w ciągu 5 dniu od daty zgłoszenia zastrzeżeń.
d)      Ustalona przez komisję roczna ocena z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena zachowania nie może być niższa od ustalonej oceny, z wyjątkiem niedostatecznej oceny rocznej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.


Rozdział III:
EGZAMINY KLASYFIKACYJNE I POPRAWKOWE


40.     Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich przedmiotów, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania. W powyższym przypadku, w dokumentacji klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowana” albo „nieklasyfikowany”.

41.     Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności, może zdawać egzamin klasyfikacyjny. Na pisemną prośbę ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności (lub jego rodziców), rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.

42.     Egzamin klasyfikacyjny może także zdawać uczeń:
a)       realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok nauki,
b)      spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.

43.     W przypadku ucznia, o którym mowa w pkt. 42 ust. b:
a)       egzamin klasyfikacyjny nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych: technika, plastyka, muzyka i wychowanie fizyczne oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych,
b)      nie ustala się oceny zachowania.

44.     Egzaminy klasyfikacyjne śródroczne przeprowadza się w ciągu dwóch tygodni po zakończeniu semestru w terminie ustalonym z uczniem i jego rodzicami, natomiast egzaminy klasyfikacyjne roczne przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno – wychowawczych.

45.     Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.

46.     Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, techniki, informatyki, technologii informacyjnej i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
47.     Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w pkt. 41 i 42 ust. a, przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności, wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.

48.     Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, spełniającego obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą  na podstawie zezwolenia udzielonego przez dyrektora szkoły, przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.
W skład komisji wchodzą:
a)       dyrektor szkoły – jako przewodniczący komisji,
b)      nauczyciele zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.

49.     Ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych – w przypadku zgłoszenia przez ucznia lub jego rodziców zastrzeżeń dot. naruszenia przepisów prawa związanych z trybem ustalania ww. oceny – jest przeprowadzane przez komisję powołaną przez dyrektora szkoły, w skład której wchodzą:
a)       dyrektor szkoły jako przewodniczący komisji,
b)      nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
c)       2 nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu prowadzących takie same zajęcia edukacyjne.

50.     Ustalenie rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – w przypadku zgłoszenia przez ucznia lub jego rodziców zastrzeżeń dot. naruszenia przepisów prawa związanych z trybem ustalania ww. oceny – jest przeprowadzane przez komisję powołaną przez dyrektora szkoły, w skład której wchodzą:
a)       dyrektor lub wicedyrektor szkoły jako przewodniczący komisji,
b)      wychowawca klasy,
c)       wskazany przez dyrektora nauczyciel szkoły prowadzący zajęcia w danej klasie,
d)      psycholog szkolny,
e)       przedstawiciel samorządu uczniowskiego.

51.     Zasady  dokumentowania  pracy  komisji  opisanych  w  pkt47- 50  określają odrębne przepisy
52.     Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał oceny roczne wyższe od stopnia niedostatecznego (z zastrzeżeniem punktu 36 i 37, opisanego w Rozdziale II – klasyfikowanie śródroczne i roczne – ocena zachowania). Uczeń, który nie spełnił powyższych warunków nie otrzymuje promocji i powtarza klasę.

53.     Uczeń, który w wyniku rocznej klasyfikacji otrzymał jedną lub dwie oceny niedostateczne z zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy.

54.     Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej, za wyjątkiem egzaminu z muzyki, plastyki, techniki, technologii informacji, informatyki oraz wychowania fizycznego. Egzamin z tych przedmiotów ma charakter ćwiczeń praktycznych.

55.     Termin egzaminu poprawkowego ustala dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich. Egzamin przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły, w skład której wchodzą:
a)       dyrektor lub wicedyrektor szkoły jako przewodniczący komisji,
b)      nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne jako egzaminujący,
c)       nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne jako członek komisji.

56.     Nauczyciel uczący ucznia może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. Wówczas dyrektor powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne.

57.     Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający: skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o jego ustnych wypowiedziach.

58.     Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w innym terminie, określonym przez dyrektora szkoły.

59.     Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę.

60.     W wyjątkowych przypadkach Rada Pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy 1 – 3 szkoły podstawowej na podstawie opinii wydanej przez lekarza lub publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym publiczną poradnię specjalistyczną, oraz po zasięgnięciu opinii rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.

61.     Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły podstawowej i gimnazjum, Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.

62.     Uczeń kończy szkołę, jeżeli na zakończenie klasy programowo najwyższej uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej oraz przystąpił odpowiednio do sprawdzianu po klasie 6 szkoły podstawowej oraz do egzaminu gimnazjalnego po klasie 3 gimnazjum (z zastrzeżeniem punktów 36 i 37, opisanego w Rozdziale II).


















CZĘŚĆ II:
WEWNĄTRZSZKOLNE USTALENIA RADY PEDAGOGICZNEJ


Rozdział I:
SYSTEM OCENIANIA W POSZCZEGÓLNYCH SZKOŁACH

1.             W Szkole Podstawowej i Gimnazjum EKOLA w trakcie nauki szkolnej w ciągu roku szkolnego uczniowie zdobywają oceny cząstkowe.

2.       W Zespole Szkół EKOLA Szkole stosowany jest wagowy system oceniania oraz wystawiania oceny śródrocznej i rocznej w oparciu o średnią ważoną ocen bieżących. Szczegóły dotyczące kryteriów oceniania oraz wag stopni za poszczególne formy sprawdzania wiedzy ujęte są w Przedmiotowych Systemach Oceniania, z którymi uczniowie zostają zapoznani na początku roku szkolnego.

3.       Ocenom bieżącym przypisana jest waga 1, 2 lub 3 (ocena o wadze 2 jest dwa razy ważniejsza od oceny o wadze 1). Wagi ocen bieżących uzyskiwanych przez ucznia za poszczególne formy sprawdzania wiedzy podane są w przygotowanym przez nauczycieli (lub zespoły nauczycieli) danego przedmiotu w Przedmiotowym Systemie Oceniania.

4.       Ocena śródroczna i roczna jest bezpośrednio związana ze średnią ważoną ocen bieżących. Oznacza to, że ocena śródroczna i roczna będzie wprost wynikała ze średniej ważonej.

5.       Klasyfikowanie roczne podsumowuje osiągnięcia edukacyjne w całym roku szkolnym.

6.       W klasyfikacji rocznej nauczyciel powinien    uwzględnić widoczny postęp            ucznia w uzyskiwanych wynikach.                                

7.       Nauczyciele  wychowania  fizycznego,  plastyki, techniki  i  muzyki biorą pod uwagę w swojej ocenie przede wszystkim wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków, wynikających ze specyfiki tych zajęć.


Rozdział II:
SPOSOBY SPRAWDZANIA POSTĘPÓW UCZNIÓW

8.       Na początku roku szkolnego nauczyciel w każdej klasie przypomina uczniom zasady oceniania na swoim przedmiocie, określając obszary aktywności, w jakich uczeń jest oceniany. Spis obszarów aktywności uczniów na poszczególnych przedmiotach oraz zastosowane wagi w poszczególnych obszarach oceniania są zawarte w Przedmiotowych Systemach Oceniania. którą stanowią załączniki do niniejszego dokumentu.

9.       Nauczyciele tego samego przedmiotu w obrębie danej szkoły oceniają obszary aktywności w ten sam sposób.

10.     Uczeń musi być oceniony przynajmniej raz w każdym obszarze w ciągu semestru.

11.     Nauczyciel ma obowiązek systematycznie oceniać każdego ucznia.


Rozdział III:
PRACE KLASOWE I KARTKÓWKI

12.     Nauczyciel ogłasza uczniom termin pracy klasowej (sprawdzianu) zamykającej większą partię materiału z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem. Ponadto wpisuje datę planowanej klasówkę do terminarza w dzienniku elektronicznym.

13.     W danym dniu może się odbyć jedna praca klasowa; w ciągu tygodnia najwyżej trzy (z wyłączeniem sprawdzianu z wychowania fizycznego).

14.     Uczeń ma obowiązek napisać każdą pracę klasową.

15.     W przypadku usprawiedliwionej nieobecności uczeń musi ustalić z nauczycielem termin zaliczenia pracy klasowej (sprawdzianu). Praca klasowa może być napisana na konsultacjach w terminie nieprzekraczającym dwóch tygodni.           

16.     Uczeń  powinien  poprawić  ocenę  niedostateczną z pracy klasowej (sprawdzianu) w terminie  nieprzekraczającym dwóch  tygodni od dnia otrzymania sprawdzianu. W uzasadnionych przypadkach nauczyciel może podjąć decyzję o przedłużeniu ego terminu.

17.     Kartkówka obejmuje mniejszą partię materiału.

18.     Nauczyciel nie ma obowiązku zapowiadania kartkówki.


Rozdział IV:
ZASADY POPRAWY PRAC KLASOWYCH I INNYCH OBSZARÓW AKTYWNOŚCI

19.     Uczeń ma prawo poprawić ocenę z pracy klasowej.

20.     Zasady poprawy pracy klasowej (sprawdzianu) ustala nauczyciel, przy czym poprawa pracy klasowej powinna się odbywać na konsultacjach.

21.     Każdy uczeń, który stracił możliwość napisania pracy klasowej (sprawdzianu) z powodu usprawiedliwionej nieobecności ma prawo napisać sprawdzian w ciągu dwóch tygodni po powrocie do szkoły. Jeśli nie dotrzyma terminu, traci możliwość poprawy.

22.     Jeżeli uczeń nie pojawi się na zapowiedzianym sprawdzianie (jest to nieobecność jednodniowa lub tylko na danej lekcji), to nauczyciel ma prawo wyegzekwować od niego napisanie pracy na najbliższych konsultacjach lub tego samego dnia bądź dzień później. Jeśli uczeń odmówi, nauczyciel może wstawić mu ocenę niedostateczną.

23.     Jeśli uczeń przystępuje do poprawy pracy klasowej, to do oceny śródrocznej i rocznej bierze się pod uwagę ocenę uzyskaną zarówno w pierwszym terminie, jak i w wyniku poprawy.

24.     W uzasadnionych przypadkach nauczyciel może odmówić uczniowi możliwości poprawy kartkówki.

25.     Nie ma możliwości poprawy braku zadania domowego.

26.     Uczeń,  który  oszukuje  –  ściąga  lub  oddaje  nie  swoje  prace  –  otrzymuje  ocenę niedostateczną  bez  możliwości  poprawy.  Skutkuje  to  również  obniżeniem  oceny z zachowania.

Rozdział V
OCENA ZACHOWANIA

27.     Na początku roku szkolnego wychowawca klasy przedstawia uczniom i rodzicom skalę ocen oraz kryteria oceny zachowania.

28.     Na miesiąc przed klasyfikacją śródroczną i roczną nauczyciel przygotowuje szczegółowe informację o zachowaniu ucznia w formie oceny opisowej, którą przekazuje rodzicom (prawnym opiekunom).

29.     Wychowawca klasy, oceniając zachowanie ucznia, powinien uwzględnić opinię nauczycieli, pracowników szkoły, innych uczniów oraz samoocenę ucznia.

30.     Pozostałe ustalenia dotyczące oceny zachowania zawarte są w Części I niniejszego dokumentu.




















Regulamin realizowania projektów edukacyjnych
w Gimnazjum EKOLA we Wrocławiu

ZASADY  OGÓLNE

1.      Uczniowie Gimnazjum EKOLA we Wrocławiu mają obowiązek przystąpienia do realizacji projektu edukacyjnego, którego wynik jest odnotowywany na świadectwie ukończenia gimnazjum zgodnie z przepisami prawa oświatowego.
2.      Projekty realizowane są przez uczniów w drugim semestrze klasy drugiej.
3.      Uczeń może brać udział w realizacji więcej niż jednego projektu.
4.      W przypadku, o którym mowa w ust. 3, uczeń lub jego rodzice wskazują, który temat projektu zostanie wpisany na świadectwie ukończenia szkoły, w terminie nie później niż do końca maja roku szkolnego, w którym uczeń przystępuje do egzaminu gimnazjalnego.
5.      Udział ucznia w projekcie edukacyjnym ma wpływ na jego ocenę z zachowania.
6.      Szczegółowe kryteria oceny zachowania, uwzględniające udział ucznia w projekcie edukacyjnym, są zapisane w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania.
7.      Gimnazjum EKOLA zapewnia warunki do realizacji projektów w ramach posiadanych przez siebie środków i warunków.


ROLE  I  ZADANIA  NUCZYCIELI

1.      Dyrektor szkoły jest odpowiedzialny za realizację projektów edukacyjnych w szkole.
2.      Dyrektor szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną określa szczegółowe warunki realizacji projektu edukacyjnego opisane w „Regulaminie realizowania projektów edukacyjnych w Gimnazjum EKOLA we Wrocławiu”.
3.      Dyrektor szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną powołuje Szkolnego Koordynatora Projektów.
4.      Do zadań Szkolnego Koordynatora Projektów należy:
a)                udzielanie nauczycielom pomocy merytorycznej na temat metody projektów,
b)                koordynowanie pracy nauczycieli, w tym opiekunów projektów,
c)                przygotowanie harmonogramu pracy na dany rok szkolny,
d)               organizacja „Dnia Projektów w EKOLI”.
5. Nauczyciel, który pełni funkcję Szkolnego Koordynatora Projektu, nie może jednocześnie pełnić obowiązków Opiekuna Projektów.
6. Nad realizacją konkretnego projektu czuwa Opiekun Projektu. Do jego zadań należy:
a)      omówienie scenariusza projektu z uczniami,
b)      przygotowanie kontraktu i podpisanie go z uczniami,
c)      przygotowanie dokumentacji i zapoznanie uczniów z zasadami jej prowadzenia:
§  kontraktu z Opiekunem,
§  karty oceny projektu,
d)     czuwanie nad prawidłowym przebiegiem projektu,
e)      organizowanie opieki nad uczniami podczas działań projektowych,
f)       pomoc uczniom na każdym etapie realizacji projektu,
g)      motywowanie uczniów do systematycznej pracy,
h)      ocena projektu,
i)        komunikacja ze Szkolnym Koordynatorem Projektów,
j)        komunikacja z wychowawcą ucznia nt. jego udziału w projekcie.
7.        Nauczyciele nie będący opiekunami projektów, we współpracy z Opiekunem Projektu, są zobowiązani do:
a)       konsultacji merytorycznych dla uczniów zgodnie z ustalonym harmonogramem,
b)      sprawowania opieki nad uczniami podczas działań projektowych i konsultacji,
c)      współpracy z Opiekunem Projektu i Szkolnym Koordynator Projektów w trakcie realizacji Projektu oraz podczas organizowania Dnia Projektów,
d)     konsultacji dotyczącej ustalenia oceny przedmiotowej projektu, jeśli jest przewidziana.
8.      Wychowawca klasy jest zobowiązany do:
a)      poinformowania – w terminie nie późniejszym niż do końca września roku, w którym realizowany jest projekt edukacyjny – uczniów kl. II gimnazjum oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i zasadach realizacji projektu edukacyjnego oraz o zapisach niniejszego Regulaminu,
b)      monitorowania udziału uczniów w pracach zespołu projektowego poprzez kontakt                   z  Opiekunami Projektów i przekazywanie informacji rodzicom uczniów,
c)      komunikowanie się z Opiekunami Projektów w sprawie oceniania zachowania uczniów realizujących dane projekty,
d)     prowadzenia odpowiednich zapisów w dokumentacji szkolnej, związanych z realizacją przez uczniów projektów edukacyjnych (dziennik lekcyjny, e – dziennik, arkusze ocen, świadectwa i inne dokumenty prowadzone przez szkołę).

DZIAŁANIA  PROJEKTOWE

I – Wybór tematu projektu

1.        Do końca września roku szkolnego, w którym będzie realizowany projekt edukacyjny, nauczyciele ustalają 2 tematy przewodnie.
2.        Podczas ustalania przewodnich tematów projektów edukacyjnych bierze się pod uwagę                   w szczególności: ważne wydarzenia rocznicowe, społeczne, uwarunkowania środowiska
 lokalnego, potrzeby szkoły, realizację podstawy programowej.
3.        Do końca października roku szkolnego, w którym projekt będzie realizowany nauczyciele wspólnie ustalają zestaw tematów szczegółowych do realizacji, który Szkolny Koordynator Projektów przedstawia dyrektorowi szkoły (tematyka może uwzględniać również propozycje złożone przez uczniów).
4.      Wyboru określonego tematu dokonują uczniowie, składając wspólną pisemną deklarację ze wskazaniem wszystkich członków zespołu w liczbie od 3 do 5.
5.      W przypadku gdy uczeń:
a) nie podejmie decyzji o wyborze tematu,
b) nie zgłosi swojego akcesu do zespołu, z którym będzie realizował projekt,
c) nie złoży deklaracji z powodów niezależnych od siebie (np. z powodu choroby)
Opiekun Projektu – w porozumieniu ze Szkolnym Koordynatorem Projektów oraz z  wychowawcą – włącza go do określonego zespołu, uwzględniając zainteresowania i zdolności ucznia.

II – Określenie celów projektów i zaplanowanie etapów jego realizacji

1.       Opiekunowie Projektów omawiają z uczniami: scenariusz projektu, harmonogram działań projektowych, wspomagają podział zadań w grupie, przygotowują kontrakt, omawiają kryteria oceniania projektu i jego prezentacji.
2.      Opiekunowie Projektów oraz nauczyciele pracujący z uczniami wyznaczają miejsce                        i terminy konsultacji.

III – Realizacja zaplanowanych działań projektowych

1.       Uczniowie pod opieką nauczycieli pracują nad realizacją i ewaluacją projektu najpóźniej do końca maja roku szkolnego, w którym realizowany jest projekt.
2.      Czas realizacji projektów powinien wynosić od 4 tygodni do 3 miesięcy.
3.      Szkolny Koordynator Projektów wraz z innymi nauczycielami ustala termin oraz program „Dnia Projektów w EKOLI”, który wpisuje się do planu pracy szkoły.

IV – Zakończenie projektu i prezentacja

1.      Projekty edukacyjne prezentowane są publicznie podczas „Dnia Projektów w EKOLI”.
2.      „Dzień Projektów w EKOLI” odbywa się w terminie uzgodnionym w planie pracy szkoły, nie później niż do końca maja.
3.      Po „Dniu Projektów w EKOLI” dokonywana jest ocena prezentacji projektów, na którą składają się: samoocena uczniów, ocena koleżeńska, ocena Opiekunów i Koordynatora Projektów oraz innych nauczycieli.

V – Ocena projektu

1.      Ocena projektu odnosi się do:
a)      realizacji całości projektu,
b)      poziomu wykonania zadań,
c)      inicjatywy uczniów,
d)     współudziału w zespole,
e)      sposobu dokumentowania projektu,
f)       publicznej prezentacji,
a także uwzględnia samoocenę uczniów.
2.      Niezależnie od oceny, Opiekun Projektu jest zobowiązany do dokonania ewaluacji projektu w stosunku do każdego ucznia, na którą składać się powinna informacja zwrotna dotycząca:
a) osiągniętych celów,
b) mocnych i słabych stron,
c) wskazaniu popełnionych błędów i sposobach ich wyeliminowania oraz kierunkach rozwoju.
3.      Ocena udziału ucznia w projekcie kończy się stwierdzeniem uogólniającym:
uczestniczył (-a) / nie uczestniczył (-a) w realizacji projektu.
4.      Ocenę uogólniającą ustala Opiekun Projektu.
5.      Udział w projekcie edukacyjnym ma wpływ na ocenę zachowania, zgodnie z ustaleniami w Statucie Szkoły.
6.      W przypadku, gdy Opiekunem Projektu jest inny nauczyciel niż wychowawca, przedkłada on wychowawcy informację o udziale uczniów w projekcie, wymaganą do ustalenia oceny zachowania, zgodnie z zasadami ustalonymi w Statucie.
7.       Udział ucznia w realizacji projektu może podlegać bieżącemu ocenianiu z przedmiotu. Zasady takiego oceniania oraz wpływ uzyskanych ocen na ocenę klasyfikacyjną określają nauczyciele w przedmiotowych systemach oceniania.


POSTANOWIENIA KOŃCOWE

1.      Dyrektor szkoły decyduje o zwolnieniu ucznia z realizacji projektu edukacyjnego                         w uzasadnionych przypadkach na udokumentowany wniosek rodziców.
2.      Dyrektor podejmuje decyzję o umożliwieniu uczniowi realizowania projektu edukacyjnego na jego prośbę w sytuacjach uniemożliwiających jego obecność w szkole (np. nauczanie indywidualne, inne sytuacje zdrowotne bądź losowe).
3.      Dyrektor szkoły rozstrzyga sytuacje problemowe mogące się pojawić podczas realizacji projektów edukacyjnych.
4.      Dyrektor szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną może zmienić zapisy niniejszego regulaminu, dostosowując je do realiów i możliwości organizacyjnych szkoły.
5.      Dokumentacja zgromadzona w trakcie realizacji projektu jest przechowywana do końca nauki ucznia w Gimnazjum EKOLA we Wrocławiu.




                                               SPIS TREŚCI:

I.                   Szkolny System Oceniania dla edukacji wczesnoszkolnej , szkoły podstawowej , gimnazjum –postanowienia ogólne .Wewnątrzszkolne ustalenia Rady Pedagogicznej.
II.                Wewnątrzszkolne ustalenia Rady Pedagogicznej
III.             Regulamin Projektu Edukacyjnego ( dla gimnazjum )

IV.             Przedmiotowe Systemy Oceniania